Efter att prövotiden nu avslutats har en ny upphandling inletts för driften av Vaxholms linfärja. Men kommunens uppskattade budget ligger långt under vad ett rimligt anbud borde hamna på, menar redare i branschen.
Under den treåriga projektperiod då linfärjan över Kastellsundet testats har driften skötts av Trafikverkets Färjerederi, som även är en av avtalsparterna för färjan tillsammans med Vaxholms stad och Statens fastighetsverk. Under prövotiden har parterna burit sina egna kostnader, det vill säga att Trafikverket lånat ut färjan gratis till kommunen. Så blir det dock inte fortsättningsvis.
I tjänsteutlåtandet till grund för beslutet om att gå ut med en ny upphandling skriver man att kommunens utökade budgetbehov uppskattas till totalt 1,5 miljoner kronor per år för att drifta färjan, som den tilldelade driftsentreprenören då måste hyra av Trafikverket.
Enligt en redare verksam i branschen som Skärgården pratat med är dock den siffran satt för lågt.
– Bara de två stora posterna personal och försäkringar blir svårt att klara av på under 1,5 miljoner per år, enligt min erfarenhet. Därtill kommer fartygshyran på nästan en miljon. Jag undrar om kommunen verkligen har koll på grundkostnaden, och vad planen är om anbuden blir högre än vad man budgeterat för?
I samband med den förra upphandlingen som genomfördes 2015 anmäldes Vaxholms kommun till Konkurrensverket med motiveringen att kommunen tränger undan de privata aktörer som kör på sträckan. Färjerederiet misstänktes även ha lagt sig medvetet lågt för att matcha kommunens budget, som då låg på 1,9 miljoner kronor totalt för de tre åren, utan fartygshyra inräknad. Det enda andra anbudet som då inkom, från en privat aktör, låg på det betydligt högre 3,4 miljoner.
– Min bedömning är att det var ett betydligt rimligare anbud, säger Skärgårdens källa.
Vaxholms kommunchef Marie Wiklund anser att den uppskattade budgeten framåt är realistisk.
– Den är baserad på driftskostnaden som vi uppskattar att en entreprenör kommer att begära, och även kopplad till vissa andra kostnader som vi har för linfästen, el och personalstöd till exempel.
Hur ser du på risken att detta kan bli betydligt dyrare än så?
– Vi har gjort vår bedömning som vi tycker är rimlig. Nu får vi se vad det kommer in för anbud helt enkelt. Jag är ändå positiv och tycker att det finns grund i vårt upplägg.
När man satte den här budgeten, kände man då till Färjerederiets taxa för hyra av fartyget?
– Nu är vi mitt i ett upphandlingsförfarande så jag vill inte kommentera så mycket kring detaljerna i det hela. Det är klart att det alltid finns frågetecken men i första steget nu så hoppas jag att vi får in flera anbud, så får vi se om vi landar frågorna.