
Beslutet är fattat och pengarna budgeterade – men enligt förvaltningschefen är det inte möjligt att upphandla den nord–sydliga båtlinje som enligt politikernas beslut ska testas i skärgården i sommar. Skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) vill dock inte ge sig.
I landstingets budget för 2014, som antogs av fullmäktige i juni i år, står att ett försök med nord-sydlig båttrafik i skärgården ska genomföras kommande sommar. Och i trafiknämndens budget, som antogs så sent som den 1 oktober, finns nio miljoner kronor avsatta för ändamålet. Men eftersom linjen ingick i den stora upphandlingen av skärgårdstrafiken, som landstingsalliansen aldrig lyckades enas om, är det nu ytterst osäkert om försöket kan genomföras. Enligt trafikförvaltningens chef Anders Lindström är tiden för knapp.
”Det är inte möjligt att genomföra en upphandling och fatta ett tilldelningsbeslut så att en verksamhet kan vara i drift till sommaren 2014”, skriver han i ett brevsvar till ett antal skärgårdsorganisationer.
Men skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C), som drivit på för att få linjen till stånd, vill inte ge upp.
– Vi anser att det här är ett uppdrag som landstingsfullmäktige har gett trafiknämnden. Uppdraget att genomföra nord-sydliga förbindelsen är inget som står och faller med upphandlingen. Det är klart att det finns lagar och förordningar som vi måste förhålla oss till, men det kräver fingerfärdighet och framför allt en god vilja. Och det är den viljan som trafiknämnden och trafikförvaltningen måste visa, säger Gustav Hemming som vill att nämnden ger förvaltningen i uppdrag att undersöka om det finns andra möjligheter än en regelrätt upphandling för att genomföra försöket.
Ett förslag på en lösning kom i förra veckan från Utö, där en ekonomisk förening som arbetar med att utveckla produkter inom besöksnäringen, erbjuder sig att gå in som projektledare för linjen. I stället för att landstinget gör en upphandling ansöker föreningen om stöd för projektet.
– Jag tycker det är väldigt bra att de kommer med förslag men jag kan inte bedöma om det är en framkomlig väg. Men det skulle jag vilja att trafiknämndens förvaltning får i uppdrag att analysera, säger Gustav Hemming.
Kristdemokraternas ersättare i trafiknämnden, Karl Henriksson, sa i förra veckan till Skärgården att han hellre skulle se att de öronmärkta pengarna går till den ordinarie skärgårdstrafiken. Detta eftersom den, till följd av den uteblivna upphandlingen, beräknas bli dyrare under de kommande åren.
– I och med att vi ändå inte hinner göra den upphandling som behövs för att starta den nord-sydliga trafiken så är det ju naturligt att de pengarna går in där för 2014.
Enligt honom är det inte möjligt att få igång den nord–sydliga linjen redan i sommar, i alla fall inte om man ska följa lagen.
– Vi tycker inte att man ska göra olagligheter och vi tycker inte att man ska skära ner i den trafik vi redan har för att finansiera den nord–sydliga trafiken.