I början av november hålls ett nytt möte där den omtalade frågan om skatt på bränsle för båtar ska tas upp. Nuvarande regler ställer till med stora kostnader och bekymmer för företagare i skärgården.
När de nya reglerna för bränsleskatt infördes 1 juli 2015 väckte det en storm av protester bland företagare i skärgården. Lagen innebar bland annat att skattebefriat bränsle endast skulle få användas för transporter av passagerare eller varor mot ersättning. Som en följd av lagen skulle bland annat chartrade båtar inte ha rätt till skattebefriat bränsle. Ett dråpslag för många rederier, menade kritiker. Efter protesterna har skatteverket förtydligat lagen, charterverksamhet, sälsafari och fiskeresor är några undantag som numera är skattebefriade. Men fortfarande gäller att företag som använder båtar inom företaget, utan att transportera passagerare mot ersättning, inte blir befriade från skatt.
– Det retar mig ohyggligt att det är okej att använda båten för sälsafari, men inte okej att köra byggjobbare till bryggan, säger Sune Fogelström, ordförande i Skärgårdarnas riksförbund.
Den 9 november kommer Skärgårdarnas riksförbund att ha ett nytt möte i riksdagshuset med bland annat skatteverket och finansdepartementet för att än en gång lyfta frågan.
Beskattat bränsle är cirka dubbelt så dyrt som obeskattat och en stor utgift för mindre skärgårdsföretag som ofta använder båt i arbetet. Ett sätt att kringgå lagen är att starta ett separat transportföretag som fakturerar för transporttjänster. Man fakturerar alltså sig själv och slipper därmed skatt. Flera skärgårdsföretag har redan utnyttjat den möjligheten, men Sune Fogelström, menar att Skatteverket fortfarande är otydliga kring vad som gäller.
– Jag ställde en rak fråga om det är godkänt att göra så och fick svaret att de inte kunde ge definitivt besked, att det måste granskas i varje enskilt fall. Granska mot vad? Är det okej borde det ju gälla för alla, säger Sune Fogelström.
För små företag blir det en krånglig administrativ börda att fakturera sig själv. De tvingas då istället höja priserna på tjänsterna, men alla har inte den möjligheten. Sotningsföretag kan till exempel ha lagstadgade avgifter som inte kan höjas. För jordbrukare kan det gälla fastställda betesersättningar. Sune Fogelström tycker det finns en enklare lösning.
– Man kan knyta lågskattat bränsle till näringsverksamheten och visa att man har intäkter på skeppet i rimlig proportion till bränslet man använt. Det är inte svårt att redovisa.