Det spelar ingen roll att eleven har lång restid och väntan. Norrtälje kommun behöver ändå inte ordna någon särskild skolskjuts. Det slår Förvaltningsrätten fast i en tvist mellan kommunen och en familj som bor på Lilla Gräskö.
Domstolen konstaterar: ”A:s rätt till skolskjuts enligt skollagen har tillgodosetts genom att han erbjuds resa till och från ön med SL och Waxholmsbolaget, alternativt med ersättning för självskjuts.”
Därmed ansluter sig Förvaltningsrätten i Uppsala till Norrtälje kommuns linje i tvisten med två familjer på Gräskö och Lilla Gräskö.
– Jag tycker det här är jättedåligt av kommunen och jag är besviken på domstolens beslut, säger Anna Johansson, förälder till den ena eleven.
– Å ena sidan säger de lokala politikerna att de vill att fler människor ska flytta till skärgården, å andra sidan vill de inte ens hjälpa våra barn att ta sig till skolan en begränsad tid på året; tre dagar i veckan under isläggningen.
I juni i år antog kommunfullmäktige i Norrtälje sin nya handlingsplan för utveckling av landsbygden och skärgården. Ett av de främsta målen med planen är att fler ska kunna bo i skärgården permanent.
En punkt i handlingsplanen slog fast att kommunen ska göra en långsiktig planering för att behålla skolor i skärgården och på landsbygden. En annan var att utreda upptagningsområden för skolskjuts, för att hålla upp elevantal på små skolor.
Robert Beronius, kommunalråd och gruppledare för Liberalerna och ordförande för Barn- och skolnämnden i Norrtälje, säger att han känner sympati för föräldrarna – och öppnar för en förändring av reglerna i framtiden.
– Vårt och Förvaltningsrättens beslut går ju delvis stick i stäv med vår egen handlingsplan för skärgården och kommunens riktlinjer att resa inklusive väntan inte ska ta mer än 60 minuter. I dag står det "bör" i riktlinjerna. Jag skulle vilja se ett ”skall”, i alla fall för de yngsta eleverna.
– Samtidigt måste man komma ihåg att föräldrarna har en långtgående skyldighet att se till att barnen får skjuts till skolan. Frångår vi den principen måste det föregås av en djupare diskussion om var vi tycker gränsen går mellan medborgarens ansvar och kommunens ansvar – samt vad vi i så fall är beredda att betala för att flytta denna gräns.
– Bara för barnen på Gräskö skulle merkostnaden bli cirka en halv miljon kronor per år för kommunen, om man frångår principen om ersättning för självskjuts.
Det var i februari i år som Barn- och skolnämnden i Norrtälje kommun beslutade att avslå familjernas ansökan om särskilt anordnad skolskjuts för två högstadieelever.
I slutet av förra året löste Norrtälje kommun det med taxibåt ett par veckor innan jullovet, men sedan ansåg kommunen att eleverna antingen får resa med SL och Waxholmsbolagets ordinarie turer eller att familjerna själva får skjutsa sönerna, med ersättning för självskjuts.
En av familjerna överklagade kommunens beslut till Förvaltningsrätten i Uppsala.
Konsekvenserna av att skolschemat inte passar ihop med kollektivtrafikens turlista är som mest kännbart under vintern.
– Vår son slutar skolan tio över fyra, men kommer inte hem förrän tjugo över sju, tre dagar i veckan, säger Anna Johansson.
– Vi har kört så i ett år nu, men det är ohållbart i längden. Och vi har två barn till som snart ska börja högstadiet.
Enligt Robert Beronius för Norrtälje kommun nu en dialog med Trafikförvaltningen i Region Stockholm för att försöka lösa situationen för just de här eleverna.
– Kommunen driver bland annat frågan om att låta Lilla Gräskö och Bromskär utgöra anhalter, även när vintertidtabellen tillämpas, säger han.
Text: Jonas Hållén