Upphandlingen av miljöprövningen för upprustningen av Landsorts hamnar är snart i mål.
Samtidigt lovar Sjöfartsverket att sprängsten från Landsortsfarleden kommer tillhandahållas till bygget. Men det saknas fortfarande pengar innan arbetet kan dra igång.
Hamnarna på Landsort är sedan länge eftersatta och behöver rustas upp och tillgänglighetsanpassas. Tillsammans med Nynäshamns kommun har Landsorts Sjö- och Miljöcentrum (LSMC) sedan flera år tillbaka drivit frågan, som bland annat innebär anläggning av vågbrytare i Västerhamn och Norrhamn.
Under hösten har man upphandlat teknisk konsult att bistå i miljöprövningen för upprustningen. Valet har nu fallit på Structor Miljöbyrån Stockholm AB i samverkan med ELU.
– Vi står nu i begrepp att gå in i avtalsförhandlingar med dem i den närmaste framtiden. Tyvärr fattas det en peng för oss där, säger Björn Öberg som driver hamnprojektet för LSMC:s räkning.
Anledningen till att det saknas pengar, menar han, är att planerna för den norra hamnen utkristalliserats tydligare på sistone.
– Den var tidigare ganska diffus i vår hamnplan. Men sedan Utö Rederi tog över har de varit tydliga med att den norra hamnen är nödvändig för att kunna garantera trafiken. Det innebär åtgärder och extrakostnader som vi inte förutsåg för två år sedan när vi budgeterade detta. Bland annat behöver vi provborra för att undersöka den plats där man ska bygga den norra vågbrytaren.
700 000 kronor har hittills budgeterats för miljöprövningsprocessen, finansierat av Jordbruksverket, EU-projektet Leader, länsstyrelsen och Stockholms läns landsting. Björn Öberg räknar med att ytterligare 300 000 kronor behöver garanteras innan det går att trycka på knappen och sluta avtal med Structor.
– Vi vet inte heller med säkerhet vilka ytterligare utredningar länsstyrelsen kan tänkas kräva av oss, så det är ett ekonomiskt frågetecken. Vi hoppas nu att Statens Fastighetsverk, länsstyrelsen, landstinget och kommunen tillsammans skall skjuta till resterande belopp.
Hur själva byggnationen i nästa skede ska bekostas är inte heller klart. Där är Björn Öbergs uppfattning att Statens Fastighetsverk bör ta ett större ansvar.
– Vi är huvudman för den här miljöprocessen, men det är inte realistiskt att vi ska vara det för att bygga vågbrytarna och hamnanläggningar och äga och driva dem i framtiden. Det är inte rimligt när det är staten som äger marken.
Det står åtminstone nu klart att sprängsten som uppstår vid det planerade arbetet med den nya farleden mellan Landsort och Södertälje kommer tillhandahållas utan kostnad för att bygga de nya vågbrytarna, om och när leden byggs. Beslutet är dock villkorat med att LSMC ordnar alla tillstånd för att ta hand om stenmassorna, samt har en tidplan anpassad till farledsprojektet.
– Det tar väl minst två år att få miljödom och allting klart. Om farledsprojektet överklagas så är det inte akut tidsbrist. Överklagas det inte så blir det lite problematiskt men fortfarande fullt möjligt att klara, säger Björn Öberg.