Trafikstarten för den nya entreprenören i skärgården, TRSM group 1, flyttas fram två dagar på grund av verksamhetsuppstart. Båtarna kommer att ersättas av annat tonnage.
Den 15 april i år tar den nya operatören, TRSM group 1, över båttrafiken i mellanskärgården. Trafikstart skulle ske 18 april, men de första två dagarna kommer alla bolagets båtar att ligga vid strömkajen för verksamhetsuppstart. Landstinget hyr istället in tillfälligt tonnage för att säkra trafiken under de två dagarna.
– I samband med byte av arbetsgivare och operatör innebär det att samtliga fartyg och dess besättningar ska certifieras med den nya operatören och besättningar ska utbildas i den nya arbetsgivarens organisation. För att ha möjlighet att göra det krävs det både tid för att utbilda personal och besiktning från Transportstyrelsen, skriver Christian Hoffman, presskommunikatör på landstinget i ett mejl.
Enligt Christian Hoffman beror åtgärden på att uppstartstiden för den nya operatören varit kort, men att man valt den bästa lösningen ur
resenärssynpunkt.
– Vi har valt dessa två dagar för vi vet av tidigare erfarenhet att vi har ett lågt resenärantal med minsta möjliga påverkan för våra resenärer.
Att landstinget inte kunnat göra detta tidigare beror enligt Anette Schilde, vd på TRSM, även på att man inte haft tillgång till båtarna.
– Att båtarna ligger still är ett beslut som Wåab tagit som även de ska göra saker ombord på fartygen. Det som händer är att vi ska mönstra på, inte inskola personal, eftersom det är samma personal som vi tar över. Vi ska bland annat ändra kortmaskiner och kortaccess och dylikt. Det måste ske då eftersom befintlig entreprenör motsätter sig att det görs tidigare. Blidösundsbolagets fartyg behöver däremot inte ligga still.
Enligt Christian Hoffman finns inga indikationer på att det skulle vara något problem med att hitta ersättningsbåtar. Vem som får stå för notan som uppgår till cirka 200 000 kronor per dag, kommer att bli en förhandlingsfråga.
– Kostnaden för inhyrning av ersättningstrafiken blir en förhandlingsfråga mellan oss och vår trafikentreprenör längre fram.