Treskrovsbåtar och eldrift stod på programmet under ett välbesökt seminarium på Rindö förra veckan. Tekniken finns, men politisk vilja måste finnas var budskapet.
Finska företaget Mobimar var på plats på Rindö i tisdags förra veckan för att prata om sina trimaranbåtar, fartyg med tre skrov. Det är en teknik som egentligen funnits väldigt länge, men först under senaste 10–15 åren tagit verklig fart.
– När vi började göra trimaraner upptäckte vi att det var svårt att hitta någon information om dem, säger Pauli Immonen från Mobimar, ett företag som 2002 byggde sin första trimaran.
Sedan dess har företaget byggt ett flertal trimaraner inom en rad olika verksamhetsområden. Allt från oljesaneringsfartyg till räddningsbåtar och specialfartyg för vindkraftsunderhåll. Pauli Immonen menar att treskrovsfartyg är bättre än fartyg med ett skrov på många olika områden.
– De har en väldigt bra stabilitet, är lätta att styra och har väldigt goda sjöegenskaper.
Båtar med flera skrov förändrar den traditionella bilden av hur ett fartyg ser ut. Vissa kan vara lika breda som de är långa och förses med betydligt större däcksytor än enskrovsbåtar, samtidigt som de kräver mindre energi och gör mindre svall. Trimaraner har även visat sig fungera väl som isbrytare.
– Vi har kunnat skapa en dubbelt så bred ränna med samma effekt. Det är egentligen en isbrytningsrevolution, menade Nikko Niini, före detta vd för Aker arctic i Helsinfors.
Båtkonstruktören Jürgen Sass visade därefter hur han jobbar med flerskrovsbåtar och vilka fördelar som finns med skrovtypen. Men trots alla lovord ser vi ännu inga stora satsningar på flerskrovsteknik i Sverige.
– Branschen är extremt konservativ och vi i Sverige är ganska konservativa, menade Niclas Kling från varvet Poseidon konsult.
Även deltagare från landstingets sjötrafiksektion fanns på plats under dagen. Landstinget har nyligen beställt ett nytt fartyg till norra skärgården, ett fartyg med traditionellt skrov.
– Vi har jätteutmaningar, men det handlar om politiska och ekonomiska beslut, menade Renato Peteh.
En annan fråga som diskuterades under seminariet var eldrivna båtar, som idag finns inne i centrala Stockholm.
– Jag tror på tekniken men vi måste först få ut strömmen, vi kan inte bara ladda i land, menade Hasse Fogelström på rederiet Seacab som kör trafiken mellan Åsättra och Möja.
Under den avslutande debatten ställdes frågan om hur fartyg med den nya tekniken ska kunna förverkligas.
– Vi har massor teknologi i Finland och en storstad som behöver massor med trafik i Sverige. Det är öppet mål för ett gemensamt EU-projekt. Att det går att hitta pengar är jag övertyga om, menade Sune Fogelström på Seacab.
Seminariet anordnades av företaget Stainless engineering AB i Vaxholm.