
Landstinget har utrett hur morgondagens båtar inom sjötrafiken bör se ut och fungera. De nya båtarna miljöanpassas och ska inte skapa svallvågor.
– Sjötrafiken i Stockholm är viktig och populär. 790 000 människor åker varje år med landstingets kollektivtrafik på vatten och jag kommer fortsätta arbeta för detta. Att vi kan satsa på modernare, snabbare, mer tillgängliga och miljövänligare båtar är rätt riktning, säger Gustav Hemming (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting.
Utredningen, rör i första hand pendelbåtar men även skärgårdsbåtarna och djurgårdsfärjorna. Den har utmynnat i ett förslag att köpa in fem – med option på ytterligare två – nya snabba och miljövänliga pendelbåtar. Samtliga byggas av komposit eller aluminium, som ska ha liten effekt på närliggande miljö och inte skapa svallvågor.
Även brygginfrastruktur har behandlats. Tre olika standardlösningar har tagits fram för flyt- såväl som för fasta bryggor. Södra skärgården kan även se fram emot ett nytt isgående fartyg för vintertrafik mellan replipunkter och kärnöar.
Det dröjer dock innan förslaget kan bli verklighet.
– Detta är en inriktning för vidare studier, säger Gustav Hemming,
– Det är ännu osäkert om investeringsmedel finns och det kommer krävas ett genomförandebeslut, som förmodligen kommer under nästa år. Sedan kommer det ta ett tag att upphandla båtar. En ungefärlig gissning är att de nya båtarna skulle kunna tas i bruk runt år 2020.
Förslagen ska behandlas under de kommande trafiknämnderna.