Ryktet om Rindö marines död är betydligt överdrivet. Varvet som bar detta namn är visserligen nedlagt men i företagsbyn drivs en rad verksamheter med marin anknytning – bland annat ett varv.
Som Skärgården tidigare berättat har reparationsvarvet Rindö Marine nyligen lagt ner sin verksamhet. Ägaren, Dockstavarvet, satsar i stället på Muskövarvet, som man äger 55 procent av. Men det betyder inte att det är tyst och stilla på varvsområdet på Rindö.
– Det är nog lika mycket verksamhet nu som för två år sen, om inte mer, säger snickaren Jyrki Hämeenoja.
– Här finns massor av kompetens, säger Bosse Lindén som för tillfället hyr en plats på varvsområdet för att iordningställa sin nya taxi- och transportbåt.
Fastigheten ägs fortfarande av Dockstakoncernen som hyr ut lokalerna till dryga tiotalet företag, de allra flesta med marin anknytning. Några är enmansföretag, några sysselsätter över tio anställda. Totalt arbetar här närmare 40 personer, vid intensiva arbetsperioder fler än så.
Men det finns orosmoln i horisonten. Ägaren vill bygga bostäder på tomten och Vaxholms kommun arbetar just nu med ett program för västra Rindö, där varvsområdet utgör en mindre del. Programarbetet syftar enligt kommunen till att ”pröva hur området kan utvecklas till ett attraktivt bostads- och verksamhetsområde”. Planerna oroar hyresgästerna i företagsbyn, som hyr på tvååriga rivningskontrakt. Bostäder och industriverksamhet blir sällan särskilt goda grannar.
– För oss och för redarna i Stockholm skulle det vara helt förödande ifall det här försvann, de sitter på en kompetens som inte finns någon annanstans. Det tycker i alla fall jag.
Robert Bergstedt är huvudskeppare på Blidösundsbolagets Sjöbris och Sjögull som under vintern legat på varvet och genomgått omfattande renoveringsarbeten. Sjögull, berättar Robert Bergstedt, har länge haft problem med vibrationer, ända sen hon renoverades på ett annat varv, men ingen har lyckats lösa problemet. Inte förrän Robin Häggblom, som arbetar med motorrenoveringar och motorinstallationer på Rindö, tillsammans med Sigge Björkskog, som sedan 14 år driver varvsverksamhet på området, tog sig an uppgiften. Med nya backslag, nya backslagsbäddar och motorbäddar samt förstärkningar av skrovet, ska vibrationerna nu vara åtgärdade. Dessutom har elsystemet gjorts om och nya databoxar till backslagen installerats. Sjöbris har fått sina maskiner renoverade och de båda fartygen är två exempel på hur verksamheten i företagsbyn fungerar: företagen kompletterar och tar ofta hjälp av varandra.
Sigge Björklund kan torrsätta fartyg på upp till 350 ton – man har bland annat haft Strömma kanalbolagets Cinderella uppe på slipen – och förutom att hans företag, erbjuder sedvanlig varvsservice är han själv en eftertraktad expert på vattenjet. Hans hustru – Pia Björkskog – syr och reparerar kapell och båtdynor. Dessutom finns här företag som arbetar med fartygsel och fartygshydraulik och två snickare som renoverar träbåtar och tar sig an båtsnickerier, byggnadsvård och möbelsnickerier. Andra ägnar sig åt sjötransporter och sjöentreprenadarbeten samt bygger och reparerar bryggor. Och ett av de större företagen på området bygger och utvecklar u-båtar för dykare, för en internationell marknad. Här finns också en gräv- och markentreprenör som dock huvudsakligen håller sig på land.
Ryktet om Rindö marines död är med andra ord betydligt överdrivet; här finns en levande företagsby med huvudsakligen marin inriktning, som vänder sig till såväl yrkes-sjöfart som privatkunder. Och enligt de företagare som Skärgården träffar är utvecklingspotentialen stor, alla säger sig ha mer jobb än de kan åta sig, och det finns plats för fler på området. Men de osäkra framtidsutsikterna gör förstås att många tvekar inför de investeringar som skulle behöva göras och underhållet av lokaler, kajer och utrustning är delvis eftersatt.
– Den här verksamheten är viktig för en levande skärgård, det saknas varvsverksamhet i Stockholmsområdet, säger Bosse Lindén och påminner om de planer på utbyggd båttrafik som presenterats i en rad politiska utspel.
– Var ska de båtarna tas om hand nånstans?
Dessutom påpekar han vad Vaxholms stad skriver i sin näringslivsstrategi, som antogs av fullmäktige så sent som i september förra året. Den första av sex huvudpunkter lyder: ” Vaxholm är Stockholmsregionens centrum för företag med marin anknytning”.
Hur den formuleringen går ihop med planerna på bostäder på västra Rindö återstår att se; än är det för tidigt att säga vad man kommer fram till i det pågående programarbetet.
– Vår förhoppning är att vi ska kunna skicka ut programförslaget på remiss under våren, men vi vet inte säkert ännu, säger Susanne Edén, chef på stadsbyggnadsförvaltningen i Vaxholm.
Efter remissrunda och samråd fastställs programmet – därefter påbörjas eventuellt detaljplanearbete. Antingen för hela programområdet eller, mer troligt, för delar av det.