Det är två grader i luften och ungefär samma i vattnet när Magnus Östman, maskinchef på Silja line, tar ett kliv ut i luften och faller tre meter innan han försvinner ner under ytan i det iskalla vattnet.
I maj förra året slog Öckerö maritime center, ÖMC, upp dörrarna i den nya lokalen på Rindö utanför Vaxholm. På Västkusten har man drivit sjösäkerhetsutbildningar under många år, men först nu tagit steget in i Östersjön. ÖMC är en ideell förening som drivs av ett flertal branschorganisationer och vars syfte är att utbilda yrkesfolk inom fiske och sjöfart i säkerhet till sjöss. När Skärgården kommer på besök pågår en repetitionsutbildning i grundläggande säkerhet, eller basic safety, som den kallas. Sara Ljungberg från Sjöräddningssällskapet går igenom flytvästar och olika överlevnadsdräkter, det ska strax badas.
– Det är roligt att utbilda folk och att vara i vattnet. Jag brukar få den lotten när vi övar på Dalarö, säger Sara Ljungberg och ler.
Alla deltagarna verkar inte dela hennes entusiasm inför en simtur i mars. Snön faller sakta utanför fönstret, det blåser en svag vind och termometern har klättrat till två plusgrader. Utbildningen är dock ett krav för all personal ombord på större färjor och fiskefartyg och snart har man bytt om till överlevnadsdräkt, klättrat upp i övningstornet och kastat sig ut vattnet vid Rindö hamn.
– Det är kallt, men jag har gjort det här flera gånger tidigare. Det är en bra kurs att gå, att man får öva praktiskt, säger Emma Hansson, som är överstyrman på en supplybåt i Norge.
Väl i vattnet får deltagarna öva olika överlevnadstekniker. Genom att kroka i varandras armar och bilda en ring så kan man hålla koll på varandra vid dålig sikt och väder. Det ger även uppsikt åt alla håll och minskar vattencirkulationen, Den som behöver kan klättra in och lägga sig på de övrigas ben och därmed komma upp ur vattnet.
Andra övningar är ”masken”, ett sätt att ta sig fram i vattnet genom att bilda kedjor, deltagarna får också träna på att vända på, och ta sig i, räddningsflottar. De som deltar i övningen kommer från olika rederier med helt skilda bakgrunder.
– Det är jättestor skillnad på deltagarna. Vissa kanske jobbar på en bogserbåt med tre personer ombord, andra är befälhavare på stora kryssningsfartyg, säger Daniel Borg, anläggnings- och kursansvarig.
Förutom Sara Ljungberg så är Robert Lönnroth, safety officer på Silja line, instruktör för övningarna i vatten.
– Det blir en blandning mellan handelsflottan och SSRS. De har olika perspektiv. Robert är bra på evakuering av stora fartyg och Sara på räddning i vatten, det skapar en bra dynamik, säger Daniel Borg.
ÖMC:s etablering på Rindö är ett välkommet inslag för många rederier i området. Nya lagkrav kommer att införas 1 januari 2017 som innebär att all personal måste vara certifierade enligt något som kallas STCW-Manila. Personal som inte gjort repetitionskursen innan dess kommer att behöva gå om grundkurserna, det är därför högt tryck på utbildningarna.
– Det är många som vill gå kurser nu. Jag vet inte om vi hinner med alla, men man kan misstänka att tidsfristen blir förlängd. Det beror lite på hur många det blir som inte fått möjlighet att gå kurs, säger Daniel Borg.
Rederierna är inte de enda som uppskattar ÖMC, det skapar också arbetstillfällen för andra företag i området.
– Jag har ett jättebra samarbete med ÖMC. Jag har startat upp en bed & breakfast för att erbjuda deltagarna boende, säger Karl Wallin som driver Vaxholms brygghus ett stenkast bort längs kajen.
– Det är kul att vi kunnat anlita lokala entreprenörer. En del ortsbor var skeptiska i början, särskilt över vårt brandfält. Men vi använder till exempel inte brandskum, jag tror de flesta nu bara tycker det är kul att det händer något, säger Daniel Borg.
Att förlägga en säkerhetsutbildning centralt i Stockholms skärgård har visat sig ge vissa oväntade bonusar. Ett kursinslag handlar om att lägga sig bredvid ett större fartyg och simulera att båten hissas ombord. Den övningen kan man enkelt göra genom att finlandsbåtarna passerar precis utanför hamnen.
– Det är bara att kolla klockan när färjorna passerar. Vi gör övningen utan att de behöver ta någon hänsyn till oss, säger Daniel Borg.
Även personal vid Sjöfartsverkets helikopter i Norrtälje har hört av sig och börjat samöva med ÖMC.
– Det är väldigt nyttigt att öva med dem om de har möjlighet att komma. Men det ingår inte i kursen som något krav från Transportstyrelsen, utan blir grädde på moset i så fall.