
I snöslask och blötsnö startade den nya pendelbåtslinjen 85 över Riddarfjärden i måndags. Efterlängtad – om man får tro premiärpassagerarna som gärna tackade ja till snabbare och bekvämare kollektivtrafik på vatten.
I måndags startade den andra pendelbåtslinjen på Stockholms inre vatten, efter den framgångsrika satsningen på Sjövägen som numera har närmare en halv miljon passagerare per år. Centerns Lukas Forslund (sjötrafikberedningen) och Gustav Hemming (miljö- och skärgårdslandstingsråd med ansvar för sjötrafik), som drivit frågan sedan 2006, gjorde segergester i fören ombord på Strömmas Djurgården 4. Detta efter att de klivit på pendlarbåten vid den nya bryggan Kungsholmstorg och konstaterat att man nu sakta men säkert återställer Stockholms ursprungligaste kollektivtrafik, roddarmadamerna.
– Centern har velat återinföra sjötrafiken som kollektivtrafik väldigt länge. Men det har varit ett stort motstånd mot det, säger Gustav Hemming.
Varför det?
– Det har funnit en stark uppfattning i kollektivtrafikkretsar att det är buss och spårvagn och tunnelbana som är riktig kollektivtrafik och att sjötrafiken var ett föråldrat trafikslag. Men nu börjar man tänka mer på de stora investeringar som spår, vägar för bussar och bilar kräver. Fördelen med sjötrafik är att de inte kräver nya investeringar, mer än för båtar och kajmiljöer, säger han.
Några av de första trafikanterna vid bryggan på Söder Mälarstrand var Karin och Björn Adestedt från Kungsholmen:
Vi promenerade över till södersidan och passar på att åka tillbaka. Jag tror absolut att turen kommer till nytta. Det enda önskemålet är att hållplatsen på södersidan kunde ha legat närmare Slussen.
Linjen har halvtimmestrafik från de två hållplatserna Klara Mälarstrand och Kungsholmstorg, och kvartstrafik på södersidan. Måndag – fredag går båten från klockan 6 till 19, helger från klockan 9 till 19.
Befälhavare Bengt Henning var nöjd med premiären:
Det har varit folk med sedan starten klockan sex i morse. Några riktiga entusiaster förstås, men även representanter från Waxholmsbolaget, rederiet och landstinget. En hel del folk faktiskt så det har varit riktigt roligt.
Pendelbåtlinjen är ett försök i två år, med option på ytterligare ett år.
– Därefter får vi utvärdera resandeunderlag och titta på kostnaderna. Visionen är att i framtiden ha miljövänligare båtar, säger Lukas Forslund och nämner siffran 100 000 passagerare första året som mål.
– Går det bra blir det en permanent lösning hoppas vi.