
Waxholmsbolaget står fast vid sitt beslut. Det betyder att godstrafiken till Ornö, Kymendö och Fjärdlång minskar kraftigt på bolagets båtar i sommar.
– Vad gäller Ornö gäller fortfarande detsamma som tidigare, säger Elin Lindström, presskommunikatör vid Trafikförvaltningen i Region Stockholm och tillägger:
– Vi kommer att fortsätta att köra Vindöga med gods under sommaren, och har sedan länge informerat Ornös företagare om att de måste utöka egen kylkapacitet och titta på egna transporter under sommaren i och med att Vindöga har ett begränsat utrymme.
Ornö, Kymendö och Fjärdlång får en stor del av sina transporter av livsmedel via Vindöga. Båten byggdes om förra våren, vilket innebar att den fick en minskad godskapacitet.
Enligt Stefan Skog, delägare i Gulfmacken och livsmedelsbutiken i Kyrkviken på Ornö samt Kyrkvikens Bar & Bistro, har kylutrymmet halverats.
– Finns inte Waxholmsbolagets godstransporter så finns inte heller våra företag kvar här, sa Stefan Skog till Skärgården tidigare i år.
Redan i slutet av förr året protesterade han och åtta andra entreprenörer och företagare på Ornö, Kymendö och Fjärdlång mot nedskärningarna i godstrafiken.
Förra sommaren kompenserade Waxholmsbolaget bristen på godskapacitet med lastbilar som körde ut gods till Ornö.
– Men vi har från Waxholmsbolagets sida varit tydliga med att den lösningen bara var tillfällig, säger Elin Lindström.
– I och med att Ornö har en vägfärja, är det inte motiverat att ytterligare utöka de godstransporter som går via Waxholmsbolaget.
Stefan Skog avvaktar att kommentera för tillfället, medan företagarna undersöker hur de ska lösa sina transporter.
Även Utö, Nåttarö och Rånö får minskade kyltransporter via den gamla bilfärjan Renskär. Där pågår fortfarande diskussioner mellan Trafikförvaltningen och de lokala entreprenörerna om hur man ska hitta en lösning.