Inför trafikstarten i april ger Gotlandsbolagets Björn Wolrath sin syn på den turbulens som varit kring TRSM och den uppmärksammade aktieaffären. Han berättar också om den nytta som bolaget kan tillföra skärgårdstrafiken.
När TRSM skulle betala en bankgaranti på 43 miljoner till landstinget fick en av rederiets finansiärer kalla fötter och drog sig ur affären. Då klev istället Gotlandsbolaget in och köpte 51 procent av aktierna och samtidigt bytte TRSM namn till Skärgårdsbolaget. Av de tre platser som Gotlandsbolaget får i den nya styrelsen intas en av styrelseproffset Björn Wolrath.
– Jag ansågs kunna tillföra något med mina kontakter i skärgården, säger han.
Björn Wolrath började i Gotlandsbolagets styrelse 1997 och har sedan dess hunnit vara dess ordförande vid tre tillfällen. Han är uppvuxen på Edö i Stockholms skärgård och vet hur viktiga kommunikationerna är för en ö utan fast landförbindelse. Han har dessutom en alldeles speciell koppling till Waxholmsbolaget.
– Min mammas farfar, ångfartygsbefälhavaren C J M Hallander, var den som startade Waxholms Nya Ångfartygs AB som det hette, säger Björn Wolrath.
När Skärgårdsbolaget tar över driften av trafiken i april får man ansvar för 17 av Waxholmsbolagets fartyg samt ytterligare 11 båtar som körs av underentreprenörer. Sammantaget ska man serva närmare två miljoner passagerare.
– Vi tar också över all personal, säger Björn Wolrath och fortsätter:
– Det ska bli otroligt spännande att ta fram den här trafiken och få erbjuda service till så många människor. Från Gotlandsbolagets sida går vi in i det här med liv och lust.
Han hoppas att man även ska få tillfälle att utveckla turismen i skärgården.
– Där har vi vår vd Anette Schilde som är erkänt talangfull på området, säger Björn Wolrath.
Efter att TRSM tilldelades trafiken har det stormat kring rederiet. Upphandlingen har överklagats till Förvaltningsrätten som ännu inte avgjort ärendet. Ansvarig upphandlare på landstinget är polisanmäld för brott mot tystnadsplikten. TRSM:s förre operativa chef och tillika aktieägaren Kent Dahlberg hävdar att Gotlandsbolagets aktieköp strider mot gällande avtal.
Hur har Gotlandsbolaget påverkats av turbulensen?
– Inte alls. Vi skräms inte utan går in i det här med fullt engagemang, säger Björn Wolrath.
Vad innebär det om Dahlberg har rätt om aktieaffären?
– Det återstår att se men i så fall ska väl han gå in och köpa de 51 procenten och ställa upp med garantin på 43 miljoner.
Att Gotlandsbolaget istället skulle köpa Dahlbergs aktier ser inte Wolrath som något alternativ.
– Vi har redan 51 procent och behöver inte mer, säger han.
Kritiker har hävdat att Gotlandsbolaget saknar erfarenhet av mindre fartyg men Björn Wolrath påpekar att bolaget äger och driver ett flertal små drift- och underhållsfartyg. Han menar att man också har erfarenhet inom andra områden som kan komma till nytta.
– Vi har till exempel en viss vana av att driva restaurang på de stora färjorna och det ska vi dra nytta av, säger han och tillägger:
– Jag lovar att ångbåtsbiffen blir kvar. Det är en hederssak.
Andra framtida fördelar som Björn Wolrath ser är att Gotlandsbolaget äger
62,5 procent av Stockholms reparationsvarv på Beckholmen.
– Det är det enda reparationsvarv som finns på ostkusten och det är en klar fördel att vi har ett eget varv i systemet, säger han och fortsätter:
– Vi är också storköpare av bunkerolja och en del andra varor och tjänster som vi kan dra nytta av.
Redarbranschen är kapitaltung med stora investeringar där dyra fartygsköp ofta måste finansieras med banklån.
– Ett rederi kan gå i förlust under lång tid men bara om man har kassan. Har man det kan man betala räntan och så länge bankerna får sina pengar håller de sig lugna. Saknas kassan så står du där. Då drar banken i falluckan och tar över rederiet, säger Björn Wolrath.
De problemen finns inte i Gotlandsbolaget, menar Björn Wolrath. Normalt har man lika mycket i kassan som man har i lån.
– Det vet alla finansiärer och därför är Gotlandsbolaget en välkommen gäst hos alla finansinstitut. Cash is king.