Om planerna går i lås blir Gräskö kärnö nästa år. Skärgården besöker en lugn oas i skuggan som snart kan kliva fram i rampljuset.
Fartyget M/S Riddarfjärden närmar sig lugnt bryggan vid Östernäs. Det är en solig vårdag, vågorna gnistrar vackert, men händerna svullnar ändå i den kyliga nordanvinden som sveper in över bryggplanen. Färden går till Gräskö. En snabb resa, något värmande kaffe hinns inte med, det tar bara tio minuter innan fartyget anlöper bryggan. Anna Johansson på Gräskö båtvarv möter upp och erbjuder skjuts till öns ”centrum”, Byviken på södra delen av Gräskö, där en icke obetydlig del av befolkningen i lä av en sjöbod tacksamt dukat upp med kaffe och kaka. Det blir ett långt och glatt samtal om livet på ön.
– Trafiken är bra vardagar, men vi önskar fler turer på helgerna. Annars tycker jag att vi har det jättebra. Vi har kommunalt vatten och avlopp och fiber säger Nina Sjöblom.
Om Gräskö blir kärnö kommer landstinget att garantera en viss bastrafik till ön. Den innebär bland annat två avgångar lördagar och söndagar tur och retur från Gräskö till replipunkten Östernäs, dess-utom en avgång i veckan sen kväll tur och retur. Gräskö kommer att utgöra en av de absolut minsta kärnöarna befolknings- och storleksmässigt. Förutom helgtrafiken tycker öborna att tillvaron på ön fungerar väldigt bra.
– Bredbandet var jättebra, jag hade inte kunnat jobba här utan det. Jag jobbar med reklam och skickar ganska stora filer, säger Karin Österman.
Den som letar problem får leta länge på Gräskö. Borta är numera bekymren med dåligt vattnen i brunnarna. De återkommande elavbrotten är ett minne blott. Inte ens byggande är speciellt svårt. Stora delar av ön är detaljplanelagt. Där är strand-skyddet upphävt och medger relativt stora hus nära vatten.
Avstånden är heller inte långa. Att ta sig in till Norrtälje tar lite drygt en halvtimme.
– Nu har vi fått en egen brygga av kommunen i Östernäs på fastlandssidan, det är fantastiskt, säger Bojan Ramstedt.
Trots goda förutsättningar för boende har ingen stor utflyttning ännu skett och få väljer att pendla från ön.
– Nu väntar vi bara på folk, säger Karin Österman.
– Man börjar nog från andra hållet och vill först hitta jobb som harmoniserar med skärgården innan man flyttar, säger Peter Johansson.
Gräskö har aldrig varit tätbefolkad. På 60-talet bodde endast ett fåtal personer på ön.
– Det var annorlunda förr. Min pappa Lars-Uno ville syssla med jakt och fiske, men blev ivägkörd av sina föräldrar, blev lots och hamnade i Norrköping. Man såg på glesbygd som något negativt, säger Karin Österman.
Nu är man ett 20-tal öbor och med god återväxt. Tillsammans med närbelägna Lill-gräsken, är det sex barn som pendlar till förskola och skola.
De öbor som har samlats nere vid Byviken är alla mer eller mindre släkt med var-andra och tillhör släkt som går många generationer tillbaka. Nykomlingar är förvånansvärt få.
– Våra barn är åttonde generationen. De har inget val, de måste också stanna på ön, säger Anna Johannson och skrattar.
Till skillnad från många andra kärnöar så är Gräskö ingen typisk turist-ö. Sedan några år tillbaka har man en handelsbod öppen sommartid och ö-barnen brukar sköta ett litet café, men sådant som krogar, museer och vandrarhem lyser med sin frånvaro.
– Förra året stötte jag på två fransmän med mountain bike-cyklar nere vid ångbåtsbryggan. De slog upp ett tält nere vid badviken, det var det mest extrema jag har sett, säger Karin Österman.
Karin Österman säger att hon funderat på att öppna en bed & breakfast, men att reglerna var så komplicerade att hon lade ner projektet. Krogliv är egentligen inget man saknar på Gräskö. Det finns många ställen att äta på i när-heten. Snart öppnar även restaurangen i Furusund. Vinter-tid har man dessutom M/S Riddarfjärden som dukar upp mat på fredagar.
Men även solen har fläckar sägs det och visst finns det fort-farande önskemål från de bofasta. Ön saknar till exempel gästbrygga, även om det i dagsläget inte är ett stort problem. Det brukar ordna sig för besökarna. Ett annat problem som säkert klingar bekant för många öbor:
– Företagspost brukar fungera bra hit, men privata paket kan hamna lite var som helst, säger Anna Johansson.
Fakta/Gräskö
I början av 1400-talet dyker Gräskö först upp i historiska dokument. Adelsmannen Tord Bonde lär då ha förvärvat ön. Från mitten av 1500-talet ägs ön av Penningby säteri och används som betesholme, sannolikt för får. Under 1600-talet flyttar torpare från Penningby ut till ön. Under 1700-talet bosätter sig lotsar på ön. På 1800-talet köper torparna Anders Löfgren och Anders Sjöblom sig fria från Penningby och delar upp ön mellan sig. Namnet Gräskö härstammar från substantiven gräs och ö med adjektivsuffixet –k. Det betyder ungefär ”gräsrik ö”. Verbet ”gräsa” betyder att beta, vilket förstärker öns historia som betesö.
Källa: Gräskön med tillhörande holmar och skär
Fakta/Kärnöar
Enligt förslaget i Rufs2050 ska Gräskö och Landsort bli kärnöar, med två nya replipunkter Furusund respektive Ankarudden. Beslut fattas andra kvartalet 2018 i landstingsfullmäktige.
Övriga kärnöar är: Arholma, Tjockö, Ramsö, Ingmarsö, Svartsö, Gällnö, Möja, Runmarö, Sandhamn, Nämdö, Ornö, Utö
Kärnöar garanteras enviss bastrafik: tre turer tur- och retur till replipunkten varje vardag, samt en sen kvälls-tur en gång per vecka. Helger går två turer tur- och retur.
Källa: Stockholms läns landsting