Villkoren för bygget och driften av Norviks hamn har slagits fast av mark- och miljödomstolen i Nacka. Det innebär grönt ljus för bygget av hamnen, såvida domen inte överklagas. Något som enligt Naturskyddsföreningen är troligt.
I en färsk dom från mark- och miljödomstolen har nu villkoren fastställts i den hittills åtta år långa processen kring bygget av Norviks hamn. Villkoren handlar bland annat om ljudnivåer för byggarbeten, var muddermassorna får läggas och hur Stockholms hamnar ska hantera grumling i samband med muddring.
Målet om Norvik tillhör domstolens mest omfattande rättegångar, och trots domen som ger klartecken för hamnen har Stockholms hamnar inte satt något startdatum för hamnbygget som beräknas ta tre år. Motståndarna är bland annat ett 20-tal grannar, Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen, Hav- och vattenmyndigheten liksom Kammarkollegiet.
Synpunkter kom i vintras upp om hamnens tidigare tillåtlighetsdom, med hänvisning till att det är fel att ge tillåtlighet innan villkoren är satta. Inför huvudförhandlingarna som har lett till den nya villkorsdomen har bland annat länsstyrelsen i Västra Götaland tagits in som sakkunnig för yttrandena kring miljökvalitetsnormerna för vatten. Resultatet blev att tillåtlighetsbeslutet fortsätter att gälla. Domstolens bedömning är att om vidtagna skyddsåtgärder tas så ska miljökvalitetsnormsmålen inte motverkas.
De nu beslutade villkoren kan dock ännu överklagas ytterligare någon vecka, men för att saken ska tas upp i Mark- och miljööverdomstolen krävs prövningstillstånd. Naturskyddsföreningen i Nynäshamn är en av de parter som troligen kommer att överklaga domen. Ordförande Tore Söderqvist förklarar varför:
– Det vi kommer att framföra är bland annat att vi tycker att det fortfarande inte har klargjorts ifall hamnprojektet kan bidra till att uppfylla miljökvalitetsnormerna enligt vattendirektivet. Normerna säger att Mysingen ska nå god ekologisk och kemisk status senast år 2021 respektive 2015. Sverige har förbundit sig att göra vattenkvaliteten bättre, och det har inte hamnen lyckats visa att man kan, säger Tore Söderqvist.
Föreningen saknar även villkor för hamnen när det gäller transporter:
– Norvik kommer att leda till väldigt mycket lastbilstrafik genom Södertörn, 350 000 lastbilar per år, och vi menar att det är viktigt att fastställa villkor för att så mycket gods som möjligt transporteras på järnväg. Men det ville inte mark- och miljödomstolen föra in, säger Tore Söderqvist.
Chanserna att får prövningstillstånd i högre instans tror han är goda:
– Det är så pass principiellt viktigt att pröva tillåtligheten genom uppfyllandet av vattendirektivet att det är en fråga för högre instans att ta upp.
I ett uttalande från Nynäshamn menar kommunstyrelsens ordförande Anna Ljungdell (S) att ovissheten kring hamnbygget har påverkat hela kommunens utvecklingsplaner, och att det därför känns bra att slutpunkten nu närmar sig.
Även Stockholms hamnar är nöjda med att den långa processen nu har passerat en viktig milstolpe. I ett uttalande från hamnen säger hamnbolagets vd Johan Castwall:
– Domen innebär att vi kan börja planera för en byggstart.