Försöket med halverade biljettpriser på Waxholmsbåtarna under lågsäsong blev inte den succé som landstingspolitikerna hoppades. Under årets tre första månader minskade i stället antalet passagerare.
Mellan 1 oktober 2013 och sista mars 2014 halverades biljettpriserna på Waxholmsbolagets fartyg. Detta för att öka antalet besökare i skärgården under lågsäsong, stimulera den lokala besöksnäringen och skapa fler arbetstillfällen.
På Waxholmsbolaget har man nu gjort en utvärdering av försöket – men den vill man inte lämna ut till Skärgården. I trafiknämndens förvaltningsberättelse 2013 samt trafikförvaltningens månadsrapport mars 2014 kan man dock läsa hur det gick. Trots att man hade förväntat sig en ökning av resandet minskade antalet passagerare med två procent under de tre första månaderna 2014, jämfört med samma period året innan. Det motsvarar 3 000 passagerare.
Under oktober 2013, då försöket inleddes, ökade visserligen antalet resenärer med 11 000 – men det förklaras till stor del med att Strömma kanalbolaget då lade ner sin trafik med Cinderellabåtarna, vilket ledde till ”överströmning av passagerare”. Den minnesgode vet också att oktober 2013 var en ovanligt varm höstmånad. I november 2013 minskade resandet, medan det enligt förvaltningsberättelsen var ”något högre” i december jämfört med året innan.
Sammanfattningsvis är det med andra ord svårt att se några positiva effekter av de halverade biljettpriserna – i alla fall vad gäller antalet resenärer.
Den politiker som kämpat hårdast för prissänkningen, och såg till så att allianspartierna i landstinget enades om att genomföra försöket, är det centerpartistiska skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming.
– Det är klart att det är ett ganska uselt resultat, men förutsättningarna har också varit dåliga, säger han i dag.
På Waxholmsbolaget hade man, i spåren av den havererade sjötrafikupphandlingen, fullt upp med att få till avtal med sina operatörer för att säkerställa trafiken under de närmaste två åren. Och Öppen skärgård – som skapades för att marknadsföra och sälja upplevelser i skärgården – var på väg mot konkurs.
På frågan om de halverade biljettpriserna var en felsatsning, svarar Gustav Hemming:
– Det var en felsatsning i så måtto att det inte fanns kraft att marknadsföra den. Det borde ha koordinerats med näringslivet i skärgården och Waxholmsbolaget.
Han står dock fast vid att han anser att det borde gå att öka antalet resenärer under lågsäsong och säger sig inte vara främmande för att låta SL-kortet gälla ombord.
– Eventuellt kan man börja med det under lågsäsong. Det är en ännu större subvention men det kanske är vad som krävs. Visserligen är det viktigt att vara försiktig med skattebetalarnas pengar, men det är också frustrerande att en så stor del av landstingets tonnage står oanvänt.