Efter utbyggnaden har Kapellskärs hamn plats för fler fartyg än vad man i dag tar emot. Hamnledningen är övertygad om att trafiken kommer att öka till Kapellskär och ser utbyggnaden som en investering för framtiden.
I början av juni togs den nya delen av Kapellskärs hamn i drift. Nu pågår arbetet med att avsluta utbyggnadens alla delar och strax efter nyår ska allt vara klart.
– Om inte Kung Bore vill något annat, säger Peter Lundman, driftchef för hamnen.
Bland annat ska den gamla piren, som varit i bruk i närmare 40 år, rustas upp och nya staket färdigställs i hela hamnområdet.
– Det sista i expeditionsbyggnaden bygger vi också om och så färdigställer vi Viking Lines personbilsincheckning, säger Peter Lundman.
Fullt utbyggd har Kapellskärs hamn fem kajer som kan användas samtidigt av lika många fartyg. I dag brukas kajerna bara av två till tre fartyg samtidigt men Peter Lundman är övertygad om att fler fartyg kommer att gå till hamnen framöver.
– Jag tror på Kapellskärs framtid. De nya kajerna friar upp för rederierna att lägga om sina turlistor, säger han.
Även om Kapellskär har överkapacitet i dag så räknar man med att det kommer att förändras.
– Stockholmsregionen växer så det knakar. Vi bygger den här hamnen dels för att kunna ta emot större volymer, dels för att kunna ta emot större fartyg, säger Henrik Widerståhl, marknadschef och vice vd för Stockholms hamnar.
Rederierna investerar i allt större fartyg och om hamnen inte matchar det riskerar man att tappa kunder.
Strategin är att leda färje- och kryssningstrafiken till Stockholm medan godset styrs till Kapellskärs och Nynäshamns hamnar.
– Vi bygger för att trygga varuförsörjningen i den här regionen på lång sikt, säger Henrik Widerståhl.