Konflikten kring Räfsnäs hamn splittrar byborna på fastlandet och befolkningen på öarna utanför. De som bedriver verksamhet i hamnen anser att klagomålen på buller är överdrivna.
– Jag har liten förståelse från de som överklagar hela tiden. Så jäkla bullrande och störande kan inte hamnen vara, säger Daniel Ericsson, Gräskö arkipelagservice, som kör transporter från Räfsnäs ut till öarna.
Robin Tydén på Tjockö utanför Räfsnäs driver ett sjöfrakt– och entreprenadbolag och är ordförande i Räfsnäs hamnförening:
– Räfsnäs hamn behövs för att folk ska kunna bedriva verksamhet i skärgården. Bor man nära en hamn måste man acceptera att det ibland bullrar och dammar en del.
Enligt Norrtälje kommuns planer ska Räfsnäs hamn bli kommunens viktigaste replipunkt. I planerna ingår nya parkeringsplatser och en asfalterad vändplan för buss, lastbilar och andra större fordon.
I den yttre hamnen ska kommunen också anlägga ny kaj och ramp för godstrafik för att separera person- och godstrafik.
Räfsnäs samfällighetsförening, som representerar de boende i byn vid hamnen, menar att det redan i dag är mycket tung trafik i området och att planerna för hamnen riskerar att öka de tunga godstransporterna.
– De som klagar har fått vatten på sin kvarn nu på grund av allt arbete efter stormen Alfrida, säger Daniel Ericsson.
– Skogsbolagen och Vattenfall har varit tvungna att transportera ut maskiner och material till öarna. Det arbetet har pågått ändå sedan 2019 och pågår fortfarande.
Robin Tydén påpekar också att en del av den tunga trafiken som går igenom byn är transporter till byggnationer i och runt Räfsnäs by.
Det var 2014 som Räfsnäs hamnförening, som är kommunen lokala samarbetspartner, började arbetet med att ta fram idéer för en modernare hamn. Ett par år senare presenterade Hamnföreningen ”Vision för Rävsnäs hamn”. Visionen var tänkt som ett underlag för fortsatt diskussion.
Men istället för diskussion blev det klagomål och överklaganden från räfsnäsbor och fritidsboende, vilket har försenat kommunens planer för hamnen i flera omgångar.
Samtidigt som Robin Tydén är kritisk till protesterna mot den nya hamnen vill han tona ner motsättningarna.
– Räfsnäs hamn behövs för att folk ska kunna bedriva verksamhet i skärgården. Samtidigt vill vi att störningarna för de boende i byn ska minimeras. Det borde gå att hitta en lösning på det.
Astrid Landgren Pattersson, ordförande i Rådmansö Frötuna Företagarförening är kritisk till att använda ordet ”konflikt” i sammanhanget.
– Man får ha respekt för allas åsikter. Det viktiga är att vi hittar en långsiktig lösning som kan fungera för alla. Det enda som hjälper är ökad kommunikation, men där har pandemin ställt till problem det senaste året.