I den stressade tid som vi lever i vill vi att det vara smidigt att handla. Det ska gå snabbt och gärna vara möjligt att handla allt på samma ställe. Därför älskar vi våra stormarknader. Tiden då man handlade kött hos styckmästarn, grönsaker hos grönsakshandlaren och torrvaror i speceriaffären är sedan länge förbi. Nu, när allt kan handlas under ett och samma tak finns inte något behov av de specialiserade småaffärerna längre. Samtidigt vilar ett stort hot över våra egna handlare på öarna. Stormarknadernas priser och utbud lockar oss mer vilket gör att många väljer bort att handla på hemmaplan. Och i nästa sekund gnälls det över att det har blivit en försämrad service på ön för att mataffären tvingats stänga. Jag får inte riktigt den ekvationen att gå ihop. Vi måste sluta upp att glorifiera stormarknaderna. Annars blir det inte många handlare kvar i skärgården vilket gör att öarna ekar ännu tommare, särskilt så här års. Jag vet att det här är gammal skåpmat som vi alla egentligen är medvetna om. Jag efterlyser att ord faktiskt blir till handling.
Visst det är kanske lite, eller ibland mycket, dyrare. Och utbudet går inte riktigt att jämföra med en större matbutiks. Mia Funk, som driver Torö lanthandel (och som du kan läsa mer om i veckans nummer), säger att det inte krävs någon storhandling. Att få sälja en liter mjölk eller ett paket makaroner och lite grönsaker då och då kan räcka för att handlaren där hemma ska gå runt.
Skolan lyfts ofta fram som viktig att bevara för att skapa förutsättningar för en levande skärgårdsbygd. Att båtarna går som de ska är också ett sådant exempel. Men den lokala handeln är minst lika viktig, trots att den inte alls sätts lika högt i de här sammanhangen. Allt hänger liksom ihop, som ett slags socialt kretslopp. Precis som skolan skapar handeln förutsättningar att leva och verka i skärgården men förstås även arbetstillfällen.
Att driva en butik med dåligt kundunderlag är inte en lätt sak. Det är ett beundransvärt jobb. Och visst, allt är inte nattsvart. Det finns såklart också ljusglimtar. I förra veckans nummer berättade vi till exempel om att affären på Singö får nya handlare. Ännu finns det hågade entreprenörer som tror på skärgården. Vad som kanske är på sin plats är att vi, konsumenter, visar dem uppskattning lite oftare. Handlarna finns ju faktiskt trots allt där för vår skull.