Snart träder Skärgårdsstiftelsens hårt kritiserade omorganisation i kraft. Sedan i april har Skärgården förgäves försökt få en längre intervju med stiftelsens vd Anna Waxin om planerna.
Sedan planerna på Skärgårdsstiftelsens kommande omorganisation blev kända har Anna Waxin, vd för Skärgårdsstiftelsen, vid några tillfällen givit korta och summariska intervjuer. Däremot har det hitintills varit omöjligt för media att få tid för längre intervjuer där mer grundliga och kritiska frågor kan ställas.
Redan den 24 april i år begärde Skärgården en intervju med Waxin rörande omorganisationen men hon ville inte uttala sig. Några dagar senare ställde hon ändå upp på en kortare intervju för SVT. I början av juli sade hon slutligen ja till en intervju med Skärgården men den har sedan dess ett flertal gånger skjutits upp och ställts in med olika förklaringar.
En myndighetsföreträdare har ingen rättslig skyldighet att ställa upp på intervjuer men i en kommentar skriver tryckfrihetsexperten Nils Funcke:
– Enligt den svenska öppenhetstraditionen med offentlighetsprincipen och förvaltningslagen och god sed följer att myndigheterna ska svara på frågor från medierna.
Här är några av de frågor som Skärgården ännu inte fått ställa till Anna Waxin.
- Du motiverar omorganisationen med att nuvarande arbetsformer strider mot myndighets- och arbetsmiljökrav. Vilka arbetsmoment åsyftas och vilka lagrum åberopar du?
- Flera initierade källor uppger att det egentliga skälet till omorganisationen är att ni är missnöjda med, och vill göra er av med, vissa personer ur fältpersonalen. Stämmer det?
- Om så är fallet: hade det då inte varit lättare, mer logiskt och rimligt att i stället skärpa rutiner för, och kontrollen av, fältpersonalen än att avskeda samtliga?
- Den nya organisationen ska vara i gång redan den 1 september. Varför är det så bråttom?
- Ser du ingen risk för att stiftelsens väl inarbetade rutiner och logistik kan gå förlorade vid den plötsliga och stora förändring som nu väntar?
- Varför tog ni inte in synpunkter på omorganisationen från er fältpersonal och erfarna skärgårdsintressenter innan beslutet?
- Varför gjorde ni ingen konsekvensanalys innan beslutet togs?
- Vilka ekonomiska effekter kommer omorganisationen att föra med sig?
- Vilka förändringar väntar i latrin- och annan service samt inom naturvården? Kan du precisera vid vilka platser och i vilken omfattning detta kommer att ske?
- När nu större delen av produktionen tas bort öppnar det för möjligheten till entreprenad. Kan du garantera att stiftelsen i framtiden inte använder sig av utländska låglönearbetare för skattebetalarnas pengar?
- Stiftelsens förvaltning av naturreservaten är en övertagen myndighetsuppgift. Hur stor del av stiftelsens anslag från regionen är direkt allokerad till den övertagna myndighetsuppgiften? Hur kommer det åtagandet att påverkas av omorganisationen?
”Stiftelsens planer påverkar inte skärgårdens utveckling”
Skärgårdsregionrådet Gustav Hemming (C) anser inte att Skärgårdsstiftelsens kommande omorganisation strider mot dess stadgar. Han bedömer att stiftelsens styrelse gör förändringarna för att inte bryta mot lagen.
De politiskt valda ledamöterna i Skärgårdsstiftelsens styrelse har konsekvent vägrat att svara på frågor om den kommande omorganisationen av stiftelsen. Vid ett tillfälle nekade ordförande Elisabeth Thand Ringqvist (C) Skärgården en intervju angående ett av sina egna kritiserade uttalanden. I stället hänvisade hon till stiftelsens vd Anna Waxin vilket styrelsen också gör i alla frågor som rör omorganisationen. Waxin i sin tur har hitintills inte varit tillgänglig för fördjupande intervjuer och kritiska frågor.
Gustav Hemming sitter inte i stiftelsens styrelse men svarar nu på Skärgårdens frågor.
Många, däribland Siko, är ytterst kritiska till den kommande omorganisationen av Skärgårdsstiftelsen. Anser du att deras farhågor är överdrivna, eller varför engagerar du dig inte öppet och aktivt i frågan?
– Skärgårdsstiftelsen är likt andra stiftelser en självständig juridisk person. Det operativa arbetet sköts därmed av vd med stöd av styrelsen. Regionen ska, och kan inte, lägga sig i hur det operativa arbetet görs. Stiftelsen arbetar efter sina stadgar, och stadgarna stipulerar inte hur arbetet i stiftelsen ska skötas utan det är resultatet av arbetet som måste bedömas om det är i enlighet med stadgarna. Om jag trodde att en omorganisation inom Skärgårdsstiftelsen skulle ha negativ påverkan på skärgårdens samlade utveckling så skulle jag vara beredd att säga det. För- och nackdelarna av hur Skärgårdsstiftelsen organiseras är dock inte av den storleksordningen att jag tror att det kommer att påverka skärgårdssamhällena mätbart. Däremot förstår jag att det finns en oro bland de som påverkas i sin arbetsvardag. Precis som till exempel vårdpersonal påverkas av omorganisationer på ett sjukhus.
30 av 52 anställda på stiftelsen, som är kritiska till planerna, är rädda för repressalier och vill därför vara anonyma. Stiftelsens ordförande vägrar att svara på deras synpunkter om hon inte får veta vilka de är. Hur ser du på den saken?
– Det brev som du hänvisar till får tas med de som den berör, nämligen ledningen och styrelsen för Skärgårdsstiftelsen. Jag vet att ordförande svarat många av de brev som inkommit, men finns det åsikter om detta får det ställas till ordföranden. Jag är allmänt för en öppen dialog mellan olika parter.
Med den kommande omorganisationen av Skärgårdsstiftelsen förändras hela dess struktur. Vissa menar dessutom att det strider mot paragraf 2 i stadgarna. Hur ser du på det?
– Det är enbart arbetssättet i driften även kallat fältverksamheten som förändras, strukturen eller uppdraget för stiftelsen har inte förändrats. Jag bedömer heller inte att det strider mot stadgarna. Stadgarna stipulerar som sagt inte hur arbetet i stiftelsen ska skötas utan det är resultatet av arbetet som måste bedömas om det är i enlighet med stadgarna. En välfungerande Skärgårdsstiftelse är viktigt både för besökare, för jobb och näringsliv i skärgårdssamhällena. Jag uppfattar att Skärgårdsstiftelsens styrelse genomför organisationsförändringarna därför att de bedömer att det gör att Skärgårdsstiftelsen ska klara sitt uppdrag bättre, och om det stämmer så kommer det också att gagna skärgårdens långsiktiga utveckling. Stiftelselagen innebär faktiskt ett starkt personligt ansvar för de som är valda till styrelsen och de har därför en mycket stark drivkraft att säkerställa att stiftelsen är välskött och att både stadgarna följs, ekonomin hålls, och lagstiftning, till exempel när det gäller arbetsmiljö och miljö, efterlevs. Jag uppfattar det som att styrelsen bedömer att de behöver vidta omorganisationen för att inte bryta mot lagstiftning och ta ansvar för stiftelsen långsiktigt.
Som politiker har du ofta talat om ditt engagemang för skärgårdens utveckling. Nu har du en partikamrat (styrelseordföranden) som aktivt verkar för att genomdriva förändringarna men som vägrar att kommentera vägvalet och ens låta styrelsen diskutera saken vidare trots att styrelsemedlemmar så önskar. Har hon ditt och partiets stöd i detta?
– Jag hoppas att mitt och Centerpartiets engagemang för en levande skärgård framgår av våra handlingar och beslut i Region Stockholm, i skärgårdskommunerna och i Skärgårdsstiftelsen. Ordföranden har styrelsens stöd och därför även mitt och partiets stöd i detta.
Du har varit märkvärdigt tyst under den här debatten. Det ryktas samtidigt att det finns en spricka i Centerpartiet i frågan. Har du någon kommentar till det?
– Rykten om splittring bygger ofta på önsketänkande. Jag kan inte kommentera utspel från enskilda individer utan det jag kan säga är att när jag har fått frågor – som av SVT – har jag också svarat på dem, men självklart från ett annat, utifrånstående, perspektiv än om jag själv suttit i styrelsen. Att jag inte sitter i styrelsen innebär också att min insyn är begränsad och att jag främst har muntliga informationer, och mina erfarenheter som tidigare ordförande i Skärgårdsstiftelsen att luta mig mot, vilket gör att jag inte är den bästa personen att försvara enskildheter i organisationsförslaget. Men min bakgrund inom Skärgårdsstiftelsen gör dock att jag känner igen en hel del av de problem som stiftelsen nu vill åtgärda.