Kockumsvarvet fick nyligen ett tungt besked från Försvaret Materielverk, FMV. Beställningen av en ny ubåtsgeneration kommer inte att gå till Kockums utan i stället till Saab. Vad det innebär för Kockums unika kompetens, bland annat de 70 anställda i Musköberget, är oklart.
Det var dystra nyheter som FMV kom med härom veckan, när verket meddelade att man inte avsåg att beställa en ny ubåtsgeneration av Kockums, som numera ägs av tyska bolaget Thyssen Krupp. I stället blir det Saab som får uppdraget att undersöka hur svensk undervattenskompetens kan bevaras och användas för framtiden.
– Vad det innebär vet vi inte, vi är ganska ställda inför det här. Vår personal besitter den här unika kompetensen, som inte många i världen har, säger kommunikationsdirektör John Ahlmark på Kockums.
Kompetensen han syftar på utgörs bland annat av de 250 ingenjörer i Malmö som designar undervattensfartygen, liksom övriga delar i organisationen som arbetar med att bygga och underhålla båtarna.
– Det är en ordentlig utmaning och något vi har hållit på med i 102 år, fortsätter han och menar att det inte är en kompetens som snyts ur näsan.
Totalt har bolaget 1 000 anställda, varav 70 finns i Musköberget där bolaget hyr in sig med ett underhållsvarv för fartygen.
– Genom att vi hyr in oss i Musköberget är det inte en lika långsiktig lösning som varvet i Karlskrona. Men lokalen och kompetensen hos personalen där är väldigt värdefulla för oss. De anställda på Muskö är lika viktiga för oss som våra anställda i Malmö och Karlskrona, men nu vet vi inte vad som händer, säger John Ahlmark.
Bolaget inväntar nu besked från staten på ett förtydligande kring beskedet:
– Vi hoppas att våra ägare och staten kan komma överens. FMV har sagt att de vill ha ubåtarna byggda, och det står inte direkt sju andra varv redo för det. Vi har ett pussel framför oss som kommer att läggas, och både vårt företag och Muskö är viktiga bitar i det för att få ihop ett svenskt ubåtsförsvar framöver.
Efter beskedet har Thyssen Krupp meddelat att man kommer att börja undersöka vilket typ av jobb som kommer att finnas kvar i Sverige, av de olika verksamhetsbenen design, produktion och underhåll:
– Det kan mycket väl bli så att något landar hos våra vänner på Muskö, säger en förtröstansfull John Ahlmark.