Efter många års strid blir det äntligen sänkt fart i farleden förbi öarna Regarn och Oaxen. Det har länsstyrelsen beslutat. Anledningen är erosionsskadorna i området, som har förvärrats av 12-knopstrafiken. Beslutet är en seger för de boende.
Hastigheten sänks från 12 till 7 knop i farleden mellan Landsort och Södertälje. Den nya hastigheten gäller förbi öarna Regarn och Oaxen, en sträcka på tre kilometer.
Boende och fastighetsägare längs farleden har under många år klagat på att de stora fartygen orsakar erosionsskador. Uppgifter som har bekräftats av berörda kommuner och myndigheter.
1982 infördes en fartbegränsning till 12 knop i hela farleden. Men sedan dess har trafiken ökat och fartygen dessutom blivit större. Något som har fått erosionen att förvärras.
2005 aktualiserades frågan igen, då regeringen prövade frågan om ytterligare fartbegränsningar efter en begäran från 1 200 boende längs farleden. Det blev avslag den gången. Men i beslutet skrev regeringen att stranderosionen på framför allt Regarn skulle följas, och fortsatte problemen kunde en fartbegränsning övervägas. Vilket var precis vad som skedde.
– Det råder i dag ingen tvekan om att problemen fortsatt och förvärrats, säger länsstyrelsens chefsjurist Karin Bergh som menar att den sänkta farten bara innebär tio minuters förlängd transporttid för de stora fartygen. Något hon menar är motiverat utifrån de miljömässiga vinster som beslutet innebär.
Paul Mattré, fastighetsägare på Regarn, har drivit frågan om fartsänkning länge. Bara från hans tomt har drygt 600 kvadratmeter strand försvunnit ut i havet.
– Det lär bli förbättringar nu. Men vi hade velat ha sänkningen under en längre sträcka, från Granholmen till Skanssundet, där det redan råder 7 knop. Nu ska de sänka, dra på, sedan sänka farten igen. Det känns också miljöförstörande, säger han.
Paul Mattré har en anmälan mot länsstyrelsen ställd till Europadomstolen, där han åberopar konventionen om skydd av privat egendom. Ärendet har inte tagits upp ännu.
Länsstyrelsen behandlar just nu ytterligare 17 ansökningar om sänkt fart i farleder. Samtliga rör den hårt drabbade sträckan Nykvarnsholme till Stabboudd i Furusundsleden, där både fastighetsägarna själva och forskare konstaterat kraftig erosion. Huruvida sänkningen i södra farleden kommer att ha bäring för dessa ansökningar kan dock inte Karin Bergh svara på:
– Det kan jag inte uttala mig om. Men vi räknar med att fatta beslut i de ärendena ganska snart. Det är ju en liknande situation, där de boende åberopar erosionsskador.