KRÖNIKA
”Jag har ingen lösning, men jag beundrar problemet” lär någon fyndig människa ha sagt vid något tillfälle. Det är väl lite så jag känner inför det pågående arbetet med den framtida skärgårdstrafiken. Ett förslag har varit ute på remiss sedan i maj och svaren ska vara inskickade senast i mitten av september, men redan nu har flera organisationer och rederier gått ut och aviserat var man står i frågan. Som Skärgården skrev förra veckan så råder knappast någon stor samsyn kring hur trafiken ska se ut. Enligt utredningen vill fastboende på öarna gärna ha snabbare resor in till Stockholm genom att använda mindre och snabbare fartyg till öarnas replipunkter. Det är ju förståeligt om man arbetspendlar, men samtidigt finns många del- och fritidsboende eller turister som gärna åker från centrala Stockholm. Trafikantföreningen och en S-politiker i Stockholms stad har tagit strid för att behålla trafiken från innerstaden, men fått mothugg från Strömma rederi som gärna vill kapa åt sig mer av turisttrafiken. Strömma har, för den som inte följer frågan, sedan lång tid tillbaka kämpat i domstol mot Waxholmsbolaget som man menar konkurrerar ut kommersiella aktörer. De kör ju de så kallade Cinderellabåtarna och lär väl vara bäst positionerade för att ta över trafik på lönsamma sträckor om Waxholmsbolaget drar ner på sin trafik.
Regionen står nu inför en grannlaga uppgift att navigera i dessa minerade kölvatten. Den utveckling vi sett under senare år har varit att Waxholmsbolaget allt mer övergått till att bli SL. Ett aktuellt exempel är de nya pendelbåtslinjerna till Vaxholm. Stadsregionens vattenvägar knyts ihop allt tätare. Vad som är under sätet:
vatten, räls eller väg spelar allt mindre roll när resenärerna ska transporteras från A till B. Det är en utveckling som jag personligen tycker är fullt rimlig, även om det till en början kan finnas en del tekniska problem med två bolag som kör trafiken.
Det finns, som jag ser det, mycket som tyder på att Regionen kommer att flytta ut trafik mot replipunkterna. Till exempel skulle en sådan förändring göra att tonnaget kan vara mindre och förmodligen enklare att konvertera till fossilfri drift. Det ligger också i linje med den så kallade RUFS:en, som anger trafikutvecklingen i regionen. Men, inte minst, så tror jag att den utvecklingen ligger högst på agendan eftersom författarna till sjötrafikutredningen själva verkar ha tagit ställning för den. Den som lever får se, men det jag i alla fall vet säkert är att vilket beslut som än fattas så kommer några att vara missnöjda.