När Karl-Johanslussen stängde i samband med ombyggnationen av Slussenområdet i höstas befarades att det ökade trycket på Hammarbyslussen skulle utmynna i kaos. Nu märks effekterna av en betydligt högre genomströmning av båtar.
I november stängde Karl-Johanslussen för ett sju år långt ombyggnationsprojekt. På bland annat Strömma kanalbolaget var man kritisk till att lägga om sina sightseeingrutter. Anledningen var att man befarade att kaos skulle utbryta vid högsäsong när hela båttrafiken mellan Saltsjön och Mälaren hänvisades till Hammarbyslussen.
Nu när båtsäsongen dragit igång på allvar kan man för första gången få facit på hur det ökade trycket hanteras. Och enligt de som arbetar i Hammarbyslussen går det bra, trots att antal slussande båtar som befarat ökat markant.
– Det har funkat ganska bra faktiskt. Över midsommarhelgen hade vi 1 300 båtar här, att jämföra med förra årets 134 båtar så det är klart att det är ett rejält ökat tryck, säger Tommy Berglind, slussvaktare vid Hammarbyslussen.
Ingrid Hansson, pressansvarig på Stockholms Hamnar, har samma bild.
– Det har varit lite längre köer och vi har dubbelbemannat slussen över högsäsongen, men inga större incidenter har skett och det har inte kommit in några klagomål.
Alla instämmer inte. Peter Henricson, divisionschef vid Strömma Kanalbolaget:
– Vid ett par tillfällen redan har Hammarbyslussens portar trilskats så att det har varit problem att klara slussningen, och det är ju väldigt kännbart med tanke på att det är den enda slussen nu. Vi står fast i vår kritik att vi tycker att det är märkligt att man behöver stänga Karl-Johanslussen under hela ombyggnationen.
Henrik Sjögren, skeppare på Strömmas sightseeingbåtar, var en av de som var orolig inför säsongen. Även han är fortsatt kritisk.
– Det är extremt mycket fritidsbåtar, hela slussbassängen blir fullpackad och det är en stressad situation. Det tar längre tid att slussa och uppstår många små incidenter där båtar slår i varandra, tappar greppet och vänder i strömmarna.
Kan ni ha det så under den här långa ombyggnationsperioden?
– Jo det går, men det är en jobbig period nu fram till hösten. Våra broturer blir i värsta fall 30-45 minuter försenade och därmed förkortade.
Han ger dock en eloge till de som jobbar i slussen.
– De jobbar hårt för att hinna med alla båtar och är bra på att kommunicera med oss i yrkestrafiken.