Ett 30-tal personer dök upp på samrådet kring planerna för exploatering av västra Rindö. Rösterna mot exploateringen av varvsområdet var många.
Bakgrunden är Fortifikationsverkets stora markinnehav på Rindö, mark som inte längre används. 2010 togs en vision för omvandling av marken kring färjeläget, mot bostäder och verksamheter. 2014 flyttade reparations- och underhållsvarvet Rindö marine, en del av Dockstavarvet, sin verksamhet till Muskö. Nu vill ägaren sälja marken med argumentet att ”förutsättningarna radikalt förändrats”.
Området som ska detaljplaneras omfattar Fortifikationsverkets mark på västra Rindö, varvsområdet öster om färjeläget och området kring Rindö redutt.
Enligt planprogrammet, första steget i detaljplaneprocessen, bedrivs numera ”diverse verksamheter, men bara en begränsad varvsverksamhet” på varvsområdet. Något som stora delar av programmet tar avstamp i, med en kraftig reducering av de industriella verksamheterna som följd, till förmån för bostäder och småbåtshamn.
Men den ”begränsade varvsverksamheten” ifrågasätts:
– Här finns 15 olika företag och minst 50 personer som har jobb året runt, säger Björn Eklund som driver Waxholms sjöentreprenad med två anställda.
De flesta företagen har marin karaktär, som exempelvis Björkskogs service som i 15 år bedrivit varv på områden och tar hand om stora fartyg som exempelvis Strömmas Cinderellor.
Att det bara finns ”begränsad varvsverksamhet” kvar nämns på flera ställen i detaljplaneprogrammet. En strandpromenad ska gå längs kajen, eftersom: ”Ingen tung eller bullrig verksamhet finns kvar”. Befintliga och nya byggnader planeras för verksamheter, kontor, handel och bostäder.
Något Björn Eklund menar rimmar illa med kommunens näringslivsstrategi: Vaxholm som Stockholmsregionens centrum för företag med marin anknytning. På grund av planerna får han bara löpande ettårskontrakt, varför han har etablerat sig i Norrtälje kommun för att säkra framtiden:
– Tråkigt, för jag har fördubblat omsättningen sedan jag kom till Rindö. Två personer blir arbetslösa om jag flyttar, plus att jag anlitar en lång rad underentreprenörer här, säger han och menar att det går stick i stäv mot vad kommunen vill med exploateringen:
– Vill kommunen ha en levande skärgård året runt är det detta de ska värna.
Programsamrådsmötet samlade ett 30-tal personer. Oro framfördes från boende ovanför varvet mot att bullerutredningen enbart tog hänsyn till de nya bostäderna. Men även mot utvecklingen mot fler bostäder, där flera av åsikterna ljöd att ”det är inte en småbåtshamn som behövs, utan ett varv i området”.
Enligt Planchef Oscar Pihl är varvsverksamheten inte lika omfattande som tidigare, något man måste utgå från.
– Här har politikerna varit tydliga med att det ska finnas verksamhetsytor kvar, därför jobbar vi med kombinationen av bostäder och verksamhet, säger han.
Synpunkter på förslaget kan lämnas till kommunen fram till den 5 oktober.
FAKTA
- Programsamrådet omfattar 47 hektar mark och 27 hektar vatten.
- Enligt tidplanen ska detaljplanen vinna laga kraft vintern 2018.