I 50 års tid har regionen tillhandahållit kompletteringstrafik till de öar i Nämdöskärgården som inte trafikeras reguljärt av Waxholmsbolaget. Men förra våren drogs trafiken plötsligt in.
– Det var en livsnerv, säger Lotten Hjelm.
Åtta bebodda öar i Nämdöskärgården som inte har reguljärtrafik har länge haft så kallad kompletteringstrafik – det vill säga en anropsstyrd tur en gång per vecka fram och tillbaka till fastlandet. Turerna har gått vår, höst, och isfria vintrar för att bofasta ö-bor ska kunna besöka kommuncentrum och göra ärenden över dagen. Totalt berörs 18 bofasta av trafiken.
Men inför vårtidtabellen 2021 beslutades att kompletteringsturen läggs ner.
– Det kom som en överraskning och utan någon information innan. Det var Stavsnäs båttaxi, entreprenören som utförde körningarna, som ringde till en av öborna och sa att de skulle upphöra. Plötsligt har man skurit av alla öar, säger Lotten Hjelm, bofast på Jungfruskär och med i Nämdö hembygdsförenings sjötrafikgrupp, som tagit strid för att få tillbaka trafiken.
Hennes svärmor är en av de som nu inte har någon möjlighet att ta sig in till fastlandet annat än med egen båt.
– Det kanske man inte är så sugen på när man närmar sig 80 och det är en mörk novemberkväll. Det här har varit hennes livsnerv.
Anledningen till att trafiken upphört är, enligt Trafikförvaltningen, att man sett ett minskat resenärsbehov. Lotten Hjelm menar att ett av skälen till det är att trafiken slutat gå till Björkviks brygga där många av de boende i södra Nämdöskärgården har sina bilar parkerade.
– Då tar man istället egen båt eller skjutsar varandra. Men även om turen inte använts mycket så är det ju inte så att den inte kommer att användas alls, och inga turer går ju tomma eftersom det är anropsstyrt. Man står sig ju slätt om man alltid är hänvisad till egen båt.
I Nämdös sjötrafikgrupp har man tagit fram en rad förslag på hur kompletteringsturen skulle kunna vara kvar.
– Man kan köra matartrafik till Waxholmsbåten på Nämdö, eller så skulle man kunna offra en reguljärtur till Nämdö i veckan till exempel. Vi har sagt att vi kan hjälpa till att komma på en billigare lösning, säger Lotten Hjelm.
Hon lyfter dock att det varit bra att helikoptertransporterna, som bofasta utan linjetrafik har rätt till under vinterperioden, fortsatt har erbjudits.
– Men det känns ju inte så hållbart att det är det enda alternativet.
Trafikförvaltningen skriver i ett mejl till Skärgården att anledningen till att kompletteringstrafiken upphört trots en lång historik är kopplat till flera orsaker, bland annat att trafiken inte är att betrakta som allmän kollektivtrafik utan som taxiverksamhet som kan utföras av privata aktörer, samt att de fartyg som ingår i trafikavtalen inte kan trafikera bryggorna på grund av deras standard samt djupförhållanden runt dem.
De skriver även att en del av den tidigare kompletteringstrafiken nu är inlagd i ordinarie utbud: “Trafiken är idag omlagd så att vi kör daglig trafik (morgon) på linje 17 och vi kör inte till öarna utanför linjen. Dessa öar har ett avstånd till närmaste brygga på 1-2 kilometer.”
– Jag ser det som positivt att diskussion förs och detta är något som behöver ses över. Det pågår en kontinuerlig dialog med berörda kommuner om sjötrafiken för att hitta lösningar, säger Michaela Haga (C), sjötrafikberedningens ordförande.