Ett nytt projekt under ledning av Sjöfartsverket ska förbättra säkerheten och trafikflödet för färjetrafiken bland annat mellan Stockholm och Åbo.
– Nyttan kommer att bli besparingar i både pengar, miljö och säkerhet, säger Håkan Heurlin, delprojektledare i projektet Efficient Flow som nu drar igång.
Projektet är en del i utvecklingen av Sea Traffic Management (STM) – ett koncept för standardiserad informationsdelning inom sjöfarten som utvecklats genom en rad EU-projekt sedan 2010.
Kortfattat innebär STM att fartygen kan välja att i realtid dela sin rutt med till exempel hamnar, lotsar och andra fartyg genom funktionalitet kopplat till sitt elektroniska sjökort, ECDIS. Till skillnad från AIS:en där man bara ser var ett fartyg är och har varit samt destinationshamn (vilken inte alltid stämmer), kommer man med denna funktionalitet kunna planera hamnanlöp mer effektivt. STM kommer även möjliggöra att endast relevanta navigationsvarningar skickas ut till fartygen som där kommer att kunna presenteras direkt i ECDIS:en.
– Man minskar de manuella stegen som att behöva ringa och mejla, vilket görs idag, säger Håkan Heurlin.
I EfficientFlow-projektet kommer STM att införas i hamnarna i Gävle och Rauma, med fokus på att optimera sjötrafiken mot landanslutningar som lastbils- och tågtrafik, samt att i högre grad kunna tillhandahålla ett automatiserat stöd för lotsningen. Projektet tittar även på sträckan Stockholm – Åbo, där det framförallt kommer att handla om möteshantering i farlederna genom skärgården.
– På vissa ställen får fartyg enligt föreskrifter inte mötas, andra ställen är så smala att där vill man inte mötas. För att då undvika att behöva ligga still och vänta, vilket kan vara säkerhetsrisk för ett stort fartyg, kan man genom att dela rutter med varandra istället anpassa sin fart vid ett tidigt skede, för att kunna mötas på lämpliga platser. Förutom att det är säkrare spar det även bränsle, vilket innebär både ekonomiska och miljömässiga fördelar, avslutar Håkan Heurlin.
Projektet kommer att pågå i tre år och ha en budget på 4,5 miljoner euro.