
För att kunna köra igång pendelbåttrafiken till Värmdö i höst enligt plan kan fartygen inte vara emissionsfria, något som regionen tidigare kravställt. Anledningen är att båtarna inte finns på marknaden än.
I maj 2021 beslutade Trafiknämnden i Region Stockholm att det planerade försöket med pendelbåttrafik till Värmdö, linje 84 mellan Strömkajen och Ålstäket, skulle ske med emissionsfria fartyg och uppdrog till förvaltningen att upphandla sådana.
Enligt plan ska trafiken köra igång i höst, så snart bryggan vid Mörtnäs färdigställts vilket Värmdö kommun ansvarar för.
Men för att hålla planen behöver försöket genomföras med konventionella fartyg. Det skriver trafikförvaltningen i ett informationsärende som togs upp på trafiknämndens möte i förra veckan.
”För att genomföra trafikstart under 2023 är det inte möjligt att genomföra trafik med emissionsfria elektriska fartyg. Upphandling av köp eller hyra av två emissionsfria snabbgående fartyg bedöms ta minst 24 månader då det saknas tillgängliga fartyg på marknaden”, skriver man i tjänsteskrivelsen.
Bland riskerna som detta medför nämner man bland annat att restidsvinster inte kan uppnås på grund av fartbegränsningar och risk för svall, samt energiprisutvecklingen för bränslepriser.
Michaela Haga (C), ordförande i Trafiknämndens sjötrafikutskott, säger:
– Vi har fortsatt höga klimatambitioner för sjötrafiken i Region Stockholm men vår prioritering är att linje 84 ska starta till hösten som utlovat. Idag finns det inte fartyg att köra linjen med emissionsfri drift och därför kommer linjen starta med konventionella fartyg och sedan gå över till emissionsfritt när upphandlingen av den permanenta linjen är klar. Region Stockholms sjötrafik drivs på minst 50 procent biobränsle i dagsläget och vi har fortsatt siktet inställt på 100 procent förnybart till 2030.