Vården och kollektivtrafiken – regionens två hörnstenar – har drabbats hårt av coronapandemin, vilket innebär ett ansträngt ekonomiskt läge för Region Stockholm. Vi har tittat på majoritetens förslag till budget för 2021 och vilken påverkan den får på skärgården.
Den blågröna majoriteten i Region Stockholm presenterade den 7 oktober sitt budgetförslag för 2021. Efter ett pandemiår med hög belastning på sjukvården och kraftigt minskade intäkter i kollektivtrafiken är det i ett hårt ansträngt läge som budgeten läggs.
– Det är det tuffaste året ekonomiskt åtminstone sedan jag blev regionråd 2006, säger Gustav Hemming (C), skärgårdsregionråd.
Därmed blir det inga större kostnadsdrivande satsningar för kommande år. I den totala budgeten på 113 miljarder kronor är det endast just vården och kollektivtrafiken som får höjda anslag med 2,15 miljarder jämfört med 2020, en mindre uppräkning än normalt.
Sjötrafiken
För kollektivtrafiken, även sjötrafiken, planeras än så länge inga neddragningar eller höjda biljettpriser, annat än den redan inplanerade höjningen av priset på 30-dagarskortet till 950 kronor. De nya och kommande satsningarna på pendelbåtar ska enligt Gustav Hemming fortsätta enligt plan, om inget dramatiskt sker.
– När pendelbåten till Vaxholm som nu startats ska utvärderas så måste vi ta hänsyn till att det sker under en pandemi, där båtarna inte kan ta fullt antal resenärer, säger han.
Coronans effekter på kollektivtrafiken kan dock bli mer långvariga till följd av att fler även fortsättningsvis kommer jobba hemifrån mer.
– Vi kanske inte kan ha samma turtäthet i förlängningen, men vi ska inte göra de anpassningarna innan vi ser vilka de långsiktiga effekterna blir. Om ett år kanske vi kan se i vilken utsträckning folk har lagt om rese- och arbetsmönster i takt med att vi blir mer digitaliserade.
Han tror dock inte att sådana neddragningar i första hand kommer påverka skärgårdstrafiken.
– Den dimensioneras inte efter exakt hur många som åker med varje båt, utan att vi ska få ett bra trafikdygn och tillräckligt många förbindelser.
Landsbygdsutveckling
“Utvecklingsinriktad planering av landsbygdsnoder, serviceorter och kärnöar” lyfts fram som prioriterat i budgeten.
– I klartext betyder det att det är viktigt att kommunerna planerar för fler bostäder på kärnöarna, och att vi i våra yttranden över kommunernas planer har en positiv attityd till bostadsbyggande här. Det måste få genomslag i planeringen, säger Gustav Hemming.
Replipunkterna
Arbetet med att rusta replipunkterna till en gemensam acceptabel standard ska fortsätta, och här ska trafiknämnden tillsammans med tillväxt- och regionplanenämnden tydliggöra regionens ansvar, men även bevaka att andra inblandade aktörer som markägare, kommuner och trafikoperatörer tar sin del av ansvaret.
– Vi vill inte ha det här Svarte Petterspelet som varit. Förväntningarna på alla parter måste bli tydligt.
Fisket
Även det småskaliga kustnära fisket lyfts fram som ett särskilt fokusområde för 2021.
– Det är egentligen ingen stor näring i skärgården, men det är en viktig symbolnäring, en karaktärsnäring för skärgården som vi inte vill tappa. Vi har startat ett regiongemensamt nätverk, där nu mer än hälften av landets regioner är med, som jobbar för utveckling av det hållbara, småskaliga fisket och det kommer vi fortsätta med, säger Gustav Hemming.
Hållbarhets- och skärgårdsanslaget
Hållbarhets- och skärgårdsanslaget kommer att öka från dagens åtta miljoner per år till minst tio.
– Det är pengar som vi sparar ihop till inom tillväxt- och regionplanenämnden. Målet är att öka anslaget med 5 miljoner under 2021 för att ha mer medel att samverka kring tillväxt- och utvecklingsprojekt med. Där ska också regionen vara mer aktiv i att driva fram projekt som kan främja en positiv tillväxt, inte bara passivt motta ansökningar.
Budgeten beslutas i Regionfullmäktige den 17-18 november.