Trots en pågående, omfattande renovering kommer skärgårdens tredje största brygga inte få någon väntsal med toalett. Den decennielånga historien om Årstadasset fortsätter därmed.
Efter år av förseningar har renoveringen av Årsta brygga inletts. Den nya bryggan kommer att bli betydligt större och mer tillgänglig än tidigare. Renoveringen är efterlängtad, Årsta brygga är en replipunkt och skärgårdens tredje största sett till antal passagerare. Tusentals människor tar sig dagligen ut till Utö under sommaren, men den som råkar bli nödig får hoppas att båten kommer i tid. Till skillnad från Stavsnäs och Vaxholm, så saknas toalett och väntsal vid bryggan. En provisorisk busskur har ställts upp 130 meter från bryggan.
– Trafikverket hade i första projekteringen ritat in en väntsal vid bryggan. Den tillfälliga hopsnickrade lösningen vi har nu kan man acceptera under byggtiden, men snart är bryggan klar och man har fortfarande inte kommit fram till var och om det ska finnas en väntsal, säger Utöbon Arnold Kajerdal.
Frågan om en vänthall har debatterats i många år, olika myndigheter och organisationer har alla pekat på varandra. Marken ägs av Skärgårdsstiftelsen, bryggan av Trafikverket, Landstinget driver båt- och busstrafik till bryggan och Haninge kommun den som bland annat anlägger vatten och avlopp i området. Kommunen skissade förra året på en ny vänthall med kiosk tillsammans med Skärgårdsstiftelsen, där kommunen skulle bli huvudman. Den skulle ligga där nuvarande kiosken ligger, men eftersom kioskägaren äger sin byggnad, så skulle han med den lösningen tvingas bli hyresgäst i den nya vänthallen, något han tackade nej till. Att bygga en vänthall bredvid kiosken är heller inte aktuellt.
– Enligt detaljplanen är det parkmark, vilket gör att om någon överklagar så får de rätt, säger Erik Josephson, utredare på Haninge kommun.
Frågan om en eventuell vänthall hänger alltså fortfarande i luften, men hoppet är inte helt ute.
– Vi jobbar med frågan, men jag kan inte säga vad det innebär. Jag vill inte skapa förväntningar, men det finns en bra dialog mellan Skärgårdsstiftelsen och kioskägaren, säger Skärgårdsstiftelsens vd Anna Vaxin.