Skärgårdsrådets exekutivkommitté har nu diskuterat sjömackarnas situation. Förslaget om ett fraktbidrag får fortfarande nej. Skärgårdens rundringning visar att många mackägare ser dystert på framtiden.
I Skärgården nummer 3 skrev vi om bränsledistributören Mikael Robell jobb för att sjömackarna ska få ett fraktbidrag. Skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) lovade då att ta upp frågan på nästa exekutivkommitté den 23 januari.
– De hade samma bild som jag, att det är väldigt viktigt med en fungerande drivmedelshantering men att det inte är någon ny akut situation, säger han.
Enligt Skärgårdens rundringning har flera mackar svårt att få det att gå ihop och de flesta ser dystert på framtiden. Men Gustav Hemming tycker inte att ett fraktbidrag är bästa sättet att lösa situationen.
– Vi vill i stället bidra kraftfullt till att utveckla näringslivet och besöksnäringen så att antalet kunder på sjömackarna ökar.
Gustav Hemming sa tidigare att han inte hade hört kommunala företrädare eller frivilligorganisationer i skärgården ta upp frågan. Men det håller inte Företagarna Skärgårdens ordförande Lotta Ljungberg med om.
– Vi har diskuterat och gjort skrivelser tidigare, men man orkar inte hålla på och tjata hela tiden. Ett fraktbidrag till sjömackar vore bra, säger hon.
– Jag kan naturligtvis ha missat något, fast jag har inte uppfattat att skärgårdsrådet har lyft fram det som en specifikt viktig fråga. Men om vi ser att frågan blir akut kan läget förändras, säger Gustav Hemming.
Så tycker mackägarna
1. Lönar det sig att sälja båtbränsle?
2. Behövs det ett fraktbidrag till sjömackar?
3. Hur ser framtiden för sjömackar ut?
Per-Olof Lindqvist, Utö Sjömack
1. Nej. Man får lägga på så mycket på priset att det blir gnäll.
2. Ja, jag har jobbat för ett fraktbidrag i snart tio år. Det skevar så in i helskotta att livsmedel har fraktstöd, men inte bränsle. Ett fraktbidrag skulle hjälpa mig att ha en bättre service året runt och att kunna ta ledigt någon gång.
3. Risken är stor att ö-mackarna försvinner. Vi kan snart inte konkurrera längre. Folk tankar innan de åker ut till öarna
eftersom det är för dyrt.
Peter Ivanoff, Norra Stavsudda handel
1. Ja, det går inte att sälja om man går back på det. Bränslet lockar kunder till att köpa annat också.
2. Egentligen är det de som brukar bränslet som då blir subventionerade, inte mackarna. Men det vore bra för dem som brukar bränslet – de som bor och arbetar i skärgården.
3. Det kommer nog inte några nya mackar. Det är nog alldeles för dyrt att investera i förhållande till marginalerna på bränslet. Så det är ett problem för framtiden.
Ove Ericsson, Ingmarsö livs
1. Nej, själva bränslet i sig är mer en magnet för att få folk till butiken.
2. Det tycker jag självklart att vi borde få. Jag vet inte varför drivmedel behandlas annorlunda än andra varor. Folk här ute är ju hänvisade till de priser som gäller nu. Alla skulle vara glada åt att komma ner på lite mer anständig nivå.
3. Vi har haft ganska konstant försäljning nu under en tid. Men det är jättesvårt att veta hur det blir i framtiden.
Marie Jansson, Lådnamacken
1. Nej, det kan man inte säga. Det är så stora omkostnader. Det gäller att man har hela konceptet med livsmedel och bränsle.
2. Det skulle hjälpa jättemycket. Många tycker att vi är för dyra och tankar på fastlandet i stället.
3. Jag tror inte att vi dör om vi inte får fraktstöd, men det blir ju inga vinster nu.
Eva Wahlström, Kymendöservice
1. Ja, men det hänger på att folk vill komma ut i skärgården.
2. Ja, det skulle absolut vara ett stort bidrag för oss. Alla sjö-stationer har så korta säsonger och är fruktansvärt väderkänsliga. Med ett bidrag blir vi lite mindre utsatta.
3. Antalet mackar har redan minskat. Nu är det några som satsar mycket arbetstid som de inte alltid får betalt för. Men jag vet inte om framtidens ungdomar är beredda att göra det.
Roland Thomsson, Rödlögaboden
1. Det lönar sig inte om man tittar på totalbilden eftersom det är så stora grundkostnader. Om inte macken fanns skulle färre antal besöka affären. De olika delarna är beroende av varandra.
2. Jag tycker att det är ett krav. Marginalerna är så knappa att vi behöver den hjälpen. Det är viktigt med säkra transporter för bränsle. Om folk åker Waxholmsbåten med bränsledunkar är det en brandfara. Därför måste vi ha ställen ute i skärgården.
3. De små har svårt att ta sig fram och försvinner en efter en. Nu är det några själar som driver det för bygden och lägger in en egen insats. Vi ska vara rädda om dessa.
Lars Erik Ohlson, Macken Möjaström och Sollenkroka sjömack
1. Ja, annars skulle jag inte hålla på.
2. Jag är inte formellt emot det, men jag tycker att det blir en enfråge-diskussion. I så fall ska stödet inte bara vara till bränsle utan allt som gagnar verksamhet i skärgården. Och vi kan inte hålla öarna vid liv med konstgjord andning.
3. Jag är osäker på om det kommer några nya yngre som vill driva sjömackar. Men det tror jag inte har med fraktstödet att göra, utan att man måste vara rätt sorts person.