För andra året återvänder fotografen Alexander Jenkinson till jobbet i köket på Ingmarsö krog, och för andra året ägnar han sina lediga dagar åt att skildra skärgårdslandskapet i bild. Nu kommer utställningen till ön.
Solen kryper långsamt ner mot trädgränsen och låter långa skuggor kasta sig över klipporna och vattnet. Ute på en stenig udde ställer Alexander Jenkinson varsamt upp sitt trebensstativ, måttar in motivet i sökaren, kontrollerar ljusmätaren, justerar inställningarna och pressar till sist ner avtryckaren. Därefter följer några minuters andaktsfull väntan på att filmen ska exponeras under den långa slutartiden. En enda bild, sedan är det klart. Vi packar ihop och vandrar vidare från Norra brygga, genom skogen söderut.
– På kvällen är det egentligen bäst på norra sidan av ön. Horisonterna blir inte lika kompakta, det blir mer täckning i det mörka, förklarar han.
Det är nu nära två år sedan han kom till Sverige från London med sin svenska flickvän. Efter en lång bakgrund inom restaurangbranschen i England fick han ett säsongsjobb som kock på Ingmarsö krog förra sommaren. Snart började han ägna sin fritid, främst tidiga morgnar och sena kvällar, åt att gå ut och fotografera ön.
I fjol resulterade det i en utställning i en lokal i centrala Stockholm, men i år kommer bilderna visas på ön. Inför Ingmarsödagen den 14 juli kommer verken ställas ut mellan 6-12 juli på Lurkan. Utöver det pågår arbete med en fotobok, där tanken är att berätta en mer heltäckande historia om ön.
Nu är han i full färd med själva fotograferingen inför utställningen. I juni återvänder han in till Stockholm där mörkrumslabbet finns, för det intensiva arbetet med att framkalla och printa bilderna som han tar med en Hasselblad, en analog mellanformatskamera.
– Jag har lärt mig mycket om arbetsflöde under det senaste året. Att få många små saker rätt från början; att se till att negativen blir så rena som möjligt så att det inte blir alltför mycket retuschering senare i processen.
Han menar att det finns en hel del likheter med kockyrket.
– Det handlar om att i många steg bygga upp till ett slutresultat. Det är samma sak när du hackar en lök eller benar ur en köttbit, det handar om att göra något många gånger metodiskt och jobba i olika stadier för att åstadkomma en perfekt rätt. Det är väldigt mycket öva och aldrig tro att du har satt det, utan att alltid försöka förbättras.
Likheterna till trots, så är det egentligen kontrasterna som drar honom ut i naturen.
– Under 20 år i den hektiska restaurangvärlden har jag inte haft något sådant här i mitt liv tidigare. Jag får tillbringa mycket tid i tystnad nu, medan dagen börjar eller slutar. För mig är det ett sätt att meditera och slappna av, och förhoppningsvis kan jag därigenom också skapa något som andra människor kan uppskatta.
När han ger sig ut följer han ofta en förutbestämd rutt och återkommer gärna till tidigare platser och motiv som han fastnat för.
– Jag har en grej för bryggor och vatten. Jag gillar sättet bryggorna skär genom landskapet. Det är ett vackert sätt att visa på människans bidrag utan att visa människor i sig själva. Och geometriskt blir det fint. Sen för mig som utlänning, är det något som liksom förkroppsligar Sverige – en liten brygga som sticker ut i vattnet en vacker kväll.
Här och var under vår promenad är det något som fångar Alexander Jenkinsons öga.
Vad är det du ser?
– Ofta är det en enkelhet, en ren linje och ett fint ljus. Men i skogen blir jag ofta överväldigad av allt som händer.
Ändå stannar han nu till vid en trädklunga där stammarna bildar en form mot himlen och börjar rigga upp sin utrustning.
– Det här kommer bli fint, med lite vind som blåser genom trädtopparna och lång slutartid får man en lite spöklik effekt, säger han.
Vad är det du vill visa med dina bilder?
– Jag gillar att skapa drömmar. Det låter kanske lite melankoliskt, men en stillhet och ett lugn. Än så länge är jag i den romantiska fasen och vill göra vackra saker. Men framöver skulle jag nog vilja ha mer ryggrad i det jag gör och även skapa medvetenhet kring någon samhällsfråga. Plastavfall till exempel, som är ett stort problem inom bland annat matindustrin. Det är vidrigt.
Sugen på att börja med landskapsfoto? Här är Alexanders bästa tips.
• Ha tålamod. Njut av omgivningen och vänta på rätt tillfälle när du väl funnit en komposition. Återvänd till favoritställen i olika väderlekar och årstider.
• Arbetsflöde. Tänk på vad du gör och hur du gör det. Att skapa fotografiska verk är att göra många enskilda steg på rätt sätt.
• Uppskatta andras arbete. Att påverkas av andra är avgörande för ens egen utveckling, och bidrar till att förfina ens kunskap och stil.