Ingen alkoholservering, nästan dubblerat pris på bullarna och turbulens kring besättningarnas mat. Så kan den första veckan för den nya sjötrafikentreprenören TRSM summeras.
Under måndagen förra veckan smög den nya entreprenören TRSM group 1 försiktigt igång sjötrafiken. Redan den 18 april skulle trafiken ha startat, men den långdragna strejken satte stopp för det.
Efter ett par dagars intrimning av besättningar och genomgång av säkerhetsmanualer strax efter strejkslutet kunde TRSM starta igång trafiken i full skala under onsdagen förra veckan.
Men trots tidsfristen som strejken gav fanns en hel del barnsjukdomar under de första turerna. Bland annat saknades växelkassa varvid många resenärer som betalade kontant fick åka gratis. I serveringarna saknades öl och vin, vilket enligt personalen ombord retade vissa resenärer. Under torsdagen, och i vissa fall redan under onsdagseftermiddagen förra veckan, var dock de ädla dryckerna levererade.
När Skärgårdens reporter bordade m/s Vånö under onsdagsmorgonen jobbade matroserna Eric Ekblom och Jonny Stockman sin första dag under TRSM-flagg och konstaterade redan efter ett par timmar:
– Egentligen handlar det bara om att vi har andra arbetskläder, någon större skillnad är det inte. Men det råder förvirring överallt, så blir det ju i början, säger Johnny Stockman som hade schemalagts i dag utan att få notis om det.
– Men det var lugnt, man vill ju ställa upp, säger han.
Något som besättningarna däremot har svårare att ställa upp på är frågan om mat ombord. Redan vid det första mötet mellan matroser och TRSM (befälhavarna låg då i strejk och deltog inte) meddelade TRSM att det inte skulle finnas personalmat ombord i samma form som tidigare. I stället för att serveringspersonalen lagar mat åt besättningarna ombord, för en särskild slant som dras från lönen, ska besättningarna nu själva ordna mat. Alternativt köpa mat från fartygens kafésortiment, totalt 6-7 rätter, till rabatterat pris.
– Det betyder antingen att vi äter samma året runt, eller ta med oss varsina 14 matlådor när vi kommer ombord inför arbetsveckan, vi har inga alternativ, säger Eric Ekblom som tillsammans med merparten av TRSM:s besättningar är besvikna på upplägget.
Även Rachel Hammar som ansvarar för serveringen är bekymrad:
– Vi har 14 timmars arbetstid så vi måste ju ha mat, och ingen kan ha med sig 14 matlådor ombord. Dels kan man inte bära dem med sig, och var skulle vi i så fall göra av dem, här finns inte plats. Eller kafésortimentet, hur kul är det att äta samma utbud året runt, frågar hon sig.
En annan skillnad mot tidigare är just kaféutbudet. Köttbullemackan och mazarinen har fått ge plats åt nyttigare alternativ som chiapudding och rawbollar. Allt enligt krav i upphandlingen från trafikförvaltningen om ekologiska, närproducerade livsmedel.
– Folk tycker det är bra. Men det lär nog komma folk som saknar köttbullemackan, säger Rachel Hammar.
Kaffet kostar fortfarande 25 kronor, medan priserna på bullar har höjts från 20 till 32 kronor.
Att trafiken drivs av färska entreprenören TRSM, som saknar tidigare erfarenhet av skärgårdstrafik, har skapat oro bland passagerarna. Det vittnar Barbro och Kjell Lindqvist om, de har bordat Vånö för att ta sig till fritidshuset på Vårholmen:
– Vi håller andan och hoppas att de inte får för sig att dra in på turerna i sommartidtabellen. Hittills har man kunnat pendla ut dagligen, vi hoppas att den möjligheten kommer finnas kvar. Men bytet av entreprenör skapar osäkerhet kring såna här saker. Skärgården dör om inte sjötrafiken fungerar, säger de.
Enligt Anette Schilde, vd för TRSM, gick första veckan bra:
– Vi har inte haft några förseningar, allt har fungerat bra, säger hon och kommenterar kaféutbudet:
– Jag har fått många positiva kommentarer om att utbudet är större, mer vegetariskt och ekologiskt. I och med att det är lokalproducerat blir det lite dyrare, men det är en möjlighet för skärgårdsborna att kunna driva sina företag vidare.
När det gäller personalmaten, säger Anette Schilde.
– Vi håller oss till skattereglerna, det är frågan. Inte hur det praktiskt går till. Folk ombord får äta så länge de följer skattereglerna.