Waxholmsbolagets nya isgående fartyg Yxlan fick tas ur trafik i fredags i samband med isläggningen. Nu måste Riddarfjärden, som Yxlan skulle ersätta, ersätta Yxlan.
Det isbrytande fartyget, som kostat drygt 50 miljoner, är specialanpassat för att trafikera just norra skärgårdens grunda vatten där det ofta ligger mycket is. Men under en tur på fredagseftermiddagen, när isen precis börjat lägga, kom indikationer på tekniska problem med fartyget. Yxlan är både grundgående och isgående vilket möjligen skapar problem med vattenflödet in i maskinen för kylning samt andra system när fartyget går i is. Ett mindre fartyg fick ersätta turen från Hemmarö där det låg mer is medan Yxlan togs ur trafik. Yxlan ligger nu vid kaj i Stockholm i väntan på teknisk genomgång. Enligt Trafikförvaltningen måste tekniker undersöka det eventuella problemet för att det inte ska bli större skador på fartyget. Det ska man göra genom att säkerställa att vattenflöden för kylning och andra system fungerar.
– Nu när fartyget har gått i istrafik ser vi att det eventuellt är ett problem med det systemet. Därför har vi tillkallat varvet som har byggt fartyget för att minimera skaderisken för fartyget. Vi vill helt enkelt se över eventuella problem för att åtgärda dem i ett så tidigt skede som möjligt, säger Elin Lindström, presskommunikatör på Trafikförvaltningen.
Innan undersökning och testkörning har genomförts finns ingen prognos för när Yxlan kan vara tillbaka i trafik. M/S Riddarfjärden, byggd 1936, ersätter Yxlan och trafiken påverkas således inte. Karin Österman som bor på Gräskö blev positivt överraskad när hon möttes av Riddarfjärden istället för Yxlan på lördagsförmiddagen.
– Yxlan är jättefin och modern och vad jag vet är det den enda båten som är helt handikappanpassad men den är som en tunnelbanevagn. Båtkänslan och mysfaktorn är noll. Riddarfjärden har en helt annan dynamik och känsla som inte går att jämföra, säger Karin Österman.
Det var 2015 som landstinget beslutade att M/S Riddarfjärden skulle ersättas med en ny båt som förutom hårdare miljökrav, skulle klara isen bättre. Detta trots att Riddarfjärden inte haft några driftproblem. Kritiska röster ifrågasatte om ett nytt isgående fartyg verkligen behövdes.
– Jag vet inte varför eller vem som driver det här. Jag hade förstått det om det varit så att Riddarfjärden gått sönder eller om passagerarna klagat men det finns inte, sade Göran Ahlqvist dåvarande vd för Blidösundsbolaget till Skärgården 2016.
UPPDATERING 25/1:
Waxholmsbolagets fartyg M/S Yxlan, som förra veckan togs ur trafik på grund av tekniska bekymmer, är nu åter i drift.
– Varvet har sett över systemet och gjort vissa omkalibreringar samt gjort tester där man har låtit fartyget köra i olika typer av isläggning och vatten. Testresultaten visar att omkalibreringarna har gett resultat och att Yxlan nu kan gå i trafik igen, säger Elin Lindström, presskommunikatör vid trafikförvaltningen.