En ökning till nära det dubbla. Det blir resultatet av mark- och miljödomstolens beslut om bränslehanteringen i Södertälje hamn.
Tre års arbete tog nyligen slut när mark- och miljödomstolen sa ja till att Södertälje hamn får hantera upp till 2,2 miljoner ton bränsle inom området. Vilket är en rejäl ökning från dagens 1,2 miljoner ton, och innebär samtliga bränslevolymer i länet.
– I dag hanteras totalt 1,8 miljoner ton bränsle i länet, men allt eftersom man byter till förnyelsebart bränsle med mindre energiinnehåll så kommer volymerna att öka, säger hamnens vd Erik Froste.
Det utökade tillståndet ska bidra till att trygga den framtida bränsleförsörjningen i Stockholmsregionen efter det att Louddens (i Stockholm) och Bergs (i Nacka) bränslehamnar stängs åren 2018 och 2019. I stället för oljedepåer ska bostäder byggas på dessa platser.
Vid Loudden har några av cisternerna redan börjat plockas ner, medan det för Berg pågår en tvist mellan Statoil och Nacka kommun om uppsägningen, som oljebolaget menar är felaktig.
Vårt miljötillstånd innebär att oljebolagen inte längre kan hävda att alternativ saknas, och då blir förhandlingarna om uppsägningarna lite lättare för Nacka och Stockholm, säger Erik Froste.
Förhandlingarna med oljebolagen om vilken hamn, Södertälje, Gävle eller Norrköping, som ska ta över bränslehanteringen har redan inletts, så det är långt ifrån säkert att Södertälje får all bränslehantering, trots miljötillståndet.
Men när Loudden och Berg stänger är det bättre för miljön om man använder Södertälje, eftersom det innebär kortare transporter, det är nog alla överens om. Men det är inte miljön som styr, säger Erik Froste.
Nu väntar ombyggnader och investeringar i hamnen. Ytterligare 1-2 kajer krävs, likom nya cisterner. Det senare är dock något som oljebolagen själva står för.
Men det blir inga investeringar utan påskrivna avtal med oljebolagen för de närmsta 20 åren, säger Erik Froste.
En utökad bränslehantering kräver större fartyg, inte fler, enligt vad rederier och oljebolagen har uppgett. Maxdjupgåendet är i dag 9 meter i farleden och bränslehamnen, vilket måste öka till 11,5 meter. Nästa år hoppas hamnen kunna starta muddringsarbetet i vändzonen och vid kajerna. Sjöfartsverket å sin sida jobbar med samma sak för farleden.