Det 330 meter långa kryssningsfartyget Royal Princess, med 3 600 passagerare, besöker i sommar Sverige för första gången. Totalt räknar Stockholms hamnar med 500 000 kryssningsturister, och nu planeras en ny kryssningskaj i Frihamnen.
Precis som tidigare år ökar kryssningstrafiken till Stockholm i sommar. Antalet passagerare har de senaste åren växt, från 412 000 passagerare år 2010, till 478 000 passagerare år 2013. Beräkningar inför sommaren 2014 tyder på att man kommer att passera halvmiljonstrecket.
Totalt är 274 anlöp av kryssningsfartyg inbokade under året, varav 24 i Nynäshamn, resten i Stockholm.
Siffran är lik säsongen före. Men totalt sett blir fartygen större och tar fler passagerare än i fjol, säger kryssningsansvarige Henrik Ahlqvist på Stockholms hamnar.
Kryssningsindustrin anses vara en allt viktigaste inkomstkälla för Stockholm och näringslivet i staden. Undersökningar visar att nästan 90 procent är nöjda eller mycket nöjda med sitt besök i Stockholm. Nästan lika många tyckte att besöket var över förväntningarna. Strax över 70 procent kan tänka sig att rekommendera Stockholm till en vän. Tillsammans beräknas kryssningsresenärerna till Stockholm spendera en halv miljard kronor.
Varje kryssningsturist spenderar cirka 1 000 kronor per person. Medan så kallade turn-around-passagerare spenderar cirka 3 000 kronor, så staden vill ha många sådana, fortsätter Henrik Ahlqvist.
Turn-around är när fartygen byter passagerare i Stockholm, vilket det är några färre av i år än förra året. Men redan nu är det fler inbokade turn-arounds till nästa sommar än denna.
Den som vill spana på riktigt stora fartyg får bege sig till Nynäshamn. Dit kommer nämligen det 330 meter långa kryssningsfartyget Royal Princess, med 3 600 passagerare som kommer till Östersjön för första gången. Hon byggdes inför förra säsongen och har hittills bara gått i Karibien. Eftersom flera körtester måste genomföras innan hon kan gå till Stockholm är det än så länge Nynäshamn som gäller.
Med så många anlöp blir det trångt vid Stockholms kajer:
Vissa dagar är det fullt, andra inte. Pusslar man så får man plats med fler, men det beror på de andra hamnarna längs rutten, säger Henrik Ahlqvist.
Planer pågår för bygget av ytterligare en kryssningskaj i Frihamnen, något Stockholms hamnar inte är ensamma om. Även Köpenhamn, Tallinn, Visby och St Petersburg bygger nya kajer och pirar för kryssningstrafiken.
Folk vill till den här regionen, det är väldigt populärt. Det kan hänga ihop med att det finns mycket historia, säger Henrik Ahlqvist.
Flest kryssningsturister kommer från Tyskland, 26 procent, med amerikanerna på andra plats, 24 procent. Därefter kommer Storbritannien och Spanien.