Skärgårdsstiftelsen kritiseras av Justitieombudsmannen (JO) för att ha varit för långsam med att lämna ut handlingar och meddela beslut till Skärgården.
JO anser att tidningens begäran att få ta del av mötesprotokoll, vd:s anställningsavtal och vd:s e-postmeddelanden gått alldeles för långsamt.
– Stiftelsens protokoll och vd:s anställningsavtal omfattade endast ett begränsat antal sidor och handlingarna borde ha kunnat tas fram mycket snabbt, skriver JO i sitt beslut och konstaterar att det tog tre månader att handlägga detta.
– Vad gäller begäran om vd:s e-postmeddelanden tog det nästan fem månader innan stiftelsen meddelade Lasse Söderman (Skärgårdens chefredaktör, red.anm) den uppskattade avgiften för kopior. Inga handlingar hade då lämnats ut.
I de fall där stiftelsen beslutat att inte lämna ut handlingar har det också tagit för lång tid för stiftelsen att meddela besluten, anser JO.
– Det är oacceptabelt att stiftelsen inte skyndsamt meddelade överklagbara beslut, skriver JO.
Lasse Söderman menar att han inte kan tolka Skärgårdsstiftelsens agerande på annat sätt än att den medvetet bryter mot lagen för att fördröja och sabotera tidningens granskning och rapportering.
– Många uppgifter i utlämnade handlingar har stiftelsen sekretessbelagt utan förklaring, trots att tidningen upprepade gånger begärt att få formella myndighetsbeslut kommunicerade med överklagandehänvisning, skriver han till JO.
– De handlingar som stiftelsen slutligen lämnat ut har levererats i stor oordning med flera kopior av samma handlingar medan andra dokument dubbelkopierats och där olika ärenden blandats med varandra.
Det var sommaren 2022 som Skärgården inledde en granskning av Skärgårdsstiftelsens verksamhet och ekonomi efter flera tips.
I samband med det begärde tidningen att få ut vd Anna Waxins mejl från januari till och med augusti 2022 samt diverse handlingar.
Enligt stiftelsen rörde det sig om 6 000 mejl samt 400 handlingar, motsvarande 2 500 sidor material.
Skärgårdsstiftelsen medger att man inte hanterat tidningens begäran om handlingar och beslut så snabbt som lagen kräver, men hävdar samtidigt tidningen begärt ut så mycket material, med en så kort period, i vissa fall så opreciserat, att stiftelsen helt enkelt inte hunnit med.
– Framställningarna innebar en hög och oförutsedd arbetsbelastning /…/ och har inneburit att övrigt arbete i stiftelsen har fått prioriteras om eller helt har avstannat, skriver Skärgårdsstiftelsen bland annat i sitt svar till JO.
Det resonemanget köper inte Lasse Söderman:
– Det kan säkert vara en utmaning men grundlagen är tydlig på den punkten: det ska ske skyndsamt. Till saken hör att det tog fem månader innan stiftelsen ens informerade om hur många mejl det rörde sig om och då drog vi tillbaka vår begäran. De flesta andra handlingar har det tagit upp till tre månader att få ut.
I ett mejl till Skärgården skriver Skärgårdsstiftelsens vd Anna Waxin:
– Vi är en liten organisation med begränsade och skattefinansierade resurser som har försökt handlägga framställningarna på det mest effektiva sättet utifrån våra förutsättningar.
För att förbättra handläggningen skriver Skärgårdsstiftelsen till JO att man nu ska utbilda personalen i handläggningen av offentliga handlingar, förtydliga vem som ansvarar för handläggningen samt se till att externa konsulter som bistår med administrationen klarar att hålla tillräckligt hög kvalité.