Konsekvenserna av upphandlingen kan bli stora för de rederier som tappar sin trafik. Det finns risk att Stockholms sjötrafik tvingas lägga ner, trots att man lade lägst bud på ett av områdena.
Efter att tilldelningen av sjötrafiken presenterats står det klart att några bolag med lång erfarenhet av sjötrafik kommer att tappa sin trafik under de kommande 12 åren.
– Jag får helt enkelt gratulera till vinnande budet. Intressant att se att upphandlingen drar till sig riskkapitalister, säger en dämpad Anna Öberg, vd på Stockholms sjötrafik.
Med riskkapitalister menar hon finansiärerna Mathias Bosson och Mikael Fahlander som finansiellt backar upp budet från TRSM group 1.
I området södra mellanskärgården lade Stockholms sjötrafik det lägsta budet, men efter att företagens bedömda förmågor och kompetenser vägts in så blev budet från TRSM group 1 lägst.
– Vi har fått väldigt låga poäng på vår bedömda förmåga, det är lite överraskande. Jag tycker tvärtom att vi gjorde ett väldigt bra anbud. Om man har 92 procents kundnöjdhet så måste man göra någonting rätt, säger Anna Öberg.
Om lagda bud står sig innebär det att Stockholms sjötrafik lägger ner verksamheten.
– Jag är väldigt rädd om min personal, både på fartygen och på kontoret. Jag kommer att göra det som behövs för en smidig övergång så personalen hamnar rätt. Det gäller både landanställda och sjöanställda som alla har en rätt att övergå till den nya operatören på oförändrade villkor. Sedan lägger vi ner.
Anna Öberg säger att man för närvarande studerar tilldelningen och ännu inte bestämt om man ska överklaga.
Genomgående högst betyg av alla företag i upphandlingen hade Strömma turism och sjöfart, men trots det lyckades de inte vinna något av de tre områden de lade bud på. Skärgården har utan framgång sökt vd Jan Larsén för en kommentar.