Per Lydmar, internationellt känd inom hotellvärlden, hade en dröm: en krog i skärgården. Efter fyra år som krögare på ön Fejan riktar han nu hård kritik mot hyresvärden Skärgårdsstiftelsen.
– Skärgårdsstiftelsen klarar inte av att sköta den dagliga verksamheten. Det är inte ett fungerande fastighetsbolag, säger han.
Per Lydmar är förutom entreprenör även ordförande för besöksnäringens branschorganisation Visita i Stockholm.
– Sättet som Skärgårdsstiftelsens ledning agerar, med att först ignorera saklig kritik, sen uppleva det som personliga påhopp och försöka exkludera den som kritiserar, har jag aldrig tidigare mött bland seriösa aktörer i branschen.
Skärgården har pratat med två andra erfarna operatörer som hyr av Skärgårdsstiftelsen. Jan Pfister, som byggt upp och drivit Grinda Wärdshus i trettio år, säger:
– Det finns ingen anledning att hymla om missförhållandena, säger han.
– Det är långa diskussioner och många möten innan man når framåt med Skärgårdsstiftelsen. Kommunikationen är dålig och det tar lång tid innan de åtgärdar fel.
En annan operatör, som vill vara anonym, säger: ”Det finns inget bemötande. Man påpekar brister till stiftelsen, sen hoppas man att något ska hända innan man går i pension…”
Det var för fyra år sedan som Per Lydmar kom i kontakt med Skärgårdsstiftelsen. Krogen på ön Fejan skulle arrenderas ut och Per Lydmar kände att plats och tillfälle var rätt för honom att förverkliga sin dröm.
– Jag fick ett oerhört väl mottagande. Stiftelsen visade att man var mån att få mig som hyresgäst, säger han.
Själva krogen hade brunnit ner och var inte mer än ett skal. – Men på våren 2018 sa Skärgårdsstiftelsen: ”vi kör till Midsommar!” berättar Per Lydmar.
Någon öppning till midsommar blev det inte och arrendet sköts upp ett år.
– Då föddes mina första tvivel. Jag upplevde att stiftelsen inte hade en aning vad man höll på med.
Till säsongen 2019 var krogen återuppbyggd, men inte färdig, enligt Per Lydmar.
– Jag skulle tillträda första maj, i tid för konferenssäsongen. Först tre dagar innan midsommar fick jag nycklarna, men då var fortfarande inte allt klart.
Tillträdeslistan, besiktningen innan man tillträder en lokal, visade att krogen inte hade fungerande vatten, el eller ventilation. Checklistan innehöll 52 punkter som behövde åtgärdas på krogen.
– Jag sa ”om vi inte kan köra från midsommar är det lika bra att vi inte kör den här säsongen heller”.
Efter många turer beslöt sig Per Lydmar att öppna ändå.
– Jag ville inte förlora goodwill i branschen och ville inte att Skärgårdsstiftelsen skulle tappa ansiktet.
Första säsongen kantades av ständiga driftsavbrott på Fejan.
– Du kan tänka dig att du har full sittning och så blir du plötsligt utan vatten, säger Per Lydmar.
Under sin första säsong på krogen fick Per Lydmar också kontakt med andra operatörer som hade Skärgårdsstiftelsen som hyresvärd.
– De ryckte på axlarna och sa ”välkommen till klubben, så här är det att bedriva krog med stiftelsen som hyresvärd”, säger han.
– Vid det här laget insåg jag också att stiftelsen hade ljugit för mig när de sa att alla arrendatorer måste betala samma procentsats i omsättningshyra. Det visade sig att flera hade lägre procent än jag.
Säsongen efter, 2020, var fortfarande inte problemet med vattentillförseln åtgärdad. Det beror enligt Per Lydmar på att avsaltningsanläggning är underdimensionerad.
– Totalt var fortfarande 46 av de 52 punkter som vi hade anmärkt på året innan, och som skulle ha åtgärdats inom tre månader, fortfarande inte ordnade, säger Lydmar.
– När jag pratar med vd Anna Waxin och deras underhållsavdelning får jag i princip svaret från Anna: ”Vilken lista..?”
– Då hade jag suttit i 20-30-40 möten med hennes organisation om problemen.
– Där tog mitt tålamod slut.
Sedan dess har kontakterna mellan Skärgårdsstiftelsen och dess vd och den kände hotell- och restaurangkrögaren nått fryspunkten, enligt Per Lydmar.
– I samband med pandemin samlades vi som bedrev verksamhet i Skärgårdsstiftelsen fastigheter till ett möte där vi var ense om stiftelsen inte gjorde tillräckligt för att stötta oss operatörer.
– Vi skickade en skrivelse till stiftelsen med krav på åtgärder.
– Anna Waxin ansåg att jag var drivande i missnöjet och att jag genom den gemensamma kravlistan hämnades för bristerna på Fejan.
När det var dags för ett möte mellan Skärgårdsstiftelsen och operatörerna blev inte Per Lydmar bjuden, berättar han.
– Jag tänkte: ”det är inte möjligt!” Det var det mest barnsliga sätt jag upplevt att möta kritik.
När Per Lydmar tog kontakt med styrelsen hänvisade den tillbaka till ledningen.
– Det är oerhört svårt att få till stånd en konstruktiv kommunikation och få klara besked från stiftelsen, säger han.
Nu, fyra år senare, är det fortfarande saker kvar att åtgärda på tillträdeslistan. Ett av de största problemen är att vattenfiltret till ingående vatten måste bytas varannan dag.
– I dag har vi en tillsynsman som sköter det. Nu ska fältpersonalen minskas och då riskerar jag att stå utan fungerande vatten.
– Nyligen hörde Skärgårdsstiftelsen av sig till en av mina anställda – utan att kontakta mig – och undrade om han ville sköta filterbytena.
– Tänk om fastighetsbolag som Hufvudstaden eller Vasakronan agerade på samma sätt: ”du, vi klarar inte ventilationsanläggningen – kan någon av dina anställda sköta det…”
Per Lydmar säger att skärgården är en ”skatt”, men att det är mycket svårare att driva en verksamhet på en ö.
– Vi operatörer har en stor utmaning i höga drivmedelspriser, transportpriser, energipriser, råvarupriser samt personalkostnader, som samtliga stiger.
Han säger att han hållit inne med sin kritik mot Skärgårdsstiftelsen en lång tid för att undvika en offentlig konflikt. Men efter den senaste tidens protester mot Skärgårdsstiftelsen nya organisation har han bestämt sig för att ta strid:
– Jag tycker att det är dags att politikerna tar ett ansvarsbeslut om de ska driva stiftelsen vidare finansierad med skattepengar, säger Per Lydmar.
– Just nu är Skärgårdsstiftelsen på väg att haverera med en ny, illa genomtänkt organisationsplan.
– Jag vill fortfarande vara med och utveckla skärgården, men det fungerar inte med en fastighetsvärd som agerar som Skärgårdsstiftelsen.
Fakta/ Per Lydmar
• Per Lydmar blev känd som hotellentreprenören bakom Hotell Lydmar i Stockholm. Hotellet blev snabbt populärt både bland svenska och utländska gäster. Han fokuserade inte bara på beläggning av hotellnätter utan flyttade in musik och konst i hotellet.
• Han har även arbetat med företag som Tott Hotell & Spa i Åre, Berns Hotel och under några år reste Per Lydmar till England där han för Hiltons räkning gjorde om hotellet vid Trafalgar Square.
• I dag sitter Per Lydmar som ordförande för besöksnäringens branschorganisation Visita i Stockholm. Han jobbar med utvecklingen av Sergelgatan och är även ledamot i flera styrelser och är en av finansborgarrådet Anna König Jerlemyrs (M) personliga rådgivare.
Skärgårdsstiftelsen tillbakavisar kritiken
Skärgårdsstiftelsen säger att man är förvånad över kritiken från Per Lydmar. Problem löstes, hyresgästen kompenserades och i dag fungerar driften, är svaret från ledningen.
– Det stämmer som Pelle Lydmar säger att det förekom en del brister efter tillträdet 2019, skriver Skärgårdsstiftelsens vd Anna Waxin i ett mejl till Skärgården.
– Dessa brister är dock åtgärdade och parterna har även ingått förlikningar kring dessa frågor där parterna har kommit överens i godo. Dessa förlikningar har inneburit att hyresgästen har kompenserats.
Anna Waxin skriver att hon blir förvånad över den kritik Pelle Lydmar framför.
– Gällande mötet som du refererar till ansåg Skärgårdsstiftelsen på grund av tvistefrågor gällande oreglerad hyresskuld, parterna emellan via ombud, inte det lämpligt att Pelle Lydmar då företrädde gruppen i hyresfrågor. Det kvarstår med anledning av att hyresgästen fortsatt har oreglerade hyresskulder, skriver hon.
– Jag tycker jag har en god dialog med de allra flesta av våra entreprenörer. Jag finns alltid tillgänglig. Till vardags är det de kundansvariga förvaltarna som äger kunddialogen.
Anna Waxin säger att hon inte förstår vad Pelle Lydmar menar med att Skärgårdsstiftelsen skulle ha ljugit för honom om omsättningshyran.
Skärgårdsstiftelsens fastighetschef Håkan Wakander tillträdde sin tjänst i början av 2021. Han säger att han inte kan svara på vad som skedde innan, men säger att fastighetsdriften på Fejan fungerar bra idag.
– Jag tycker att vi sköter underhåll och felhjälpande underhåll bra. Vi är på Fejan två-tre gånger i veckan under högsäsong och ser över våra tekniska anläggningar och gör filterbyten.
Men en del av kritiken från Per Lydmar är de ständiga filterbytena som krävs på avsaltningsanläggningen?
– Det har med vattenkvalitén i Östersjön att göra. Själva anläggningen fungerar, säger Håkan Wakander.
När det gäller bemötandet av hyresgästerna säger han:
– Jag tycker vi har ett väl fungerande samarbete.
Per Lydmar är inte ensam i kritiken, han får stöd av två andra erfarna operatörer. De talar bland annat om att det tar lång tid innan åtgärder genomförs på fastigheterna?
– Det kan ha varit så tidigare, jag tycker att det fungerar bra i dag, säger Håkan Wakander.