I februari skickades två ansökningar till EU om finansiering för nya satsningar på Stockholms hamnar. En av dem omfattade Kapellskärs hamn som planerar att installera landel, ett automatisktförtöjningssystem och ett nytt passagerartorn för att kunna ta emot större färjor.
– Vi kommer att få svar i juni på om vår ansökan har gått igenom men det känns bra. Vi är fler hamnar som är med i det här så det borde nog gå, säger Ingrid Hansson, pressansvarig på Stockholms Hamnar.
De större färjorna som ska kunna anlägga vid hamnen är bland annat Finnlines nya passagerarfartyg som ska sättas i trafik 2023. Med de nya färjorna och passagerartornet ska resenärer kunna stiga ombord till fots berättar Peter Lundman, driftchef på Kapellskärs hamn.
– Tidigare så har Finnline bara tagit emot de som kommer med bil eller andra fordon men nu erbjuds gående passagerare att ta sig upp till båten med hjälp av det nya tornet, förklarar Peter Lundman som fortsätter:
– Tornet kommer att byggas på kajen med en landgång som man tar sig upp till via trappor eller hiss.
Samtidigt är den planerade investeringen en miljösatsning för att minska på sjöfartens utsläpp. Med installerad landelsförsörjning kommer ett fartyg i hamn att kunna stänga av sina motorer och ta emot el från ett lokalt nät istället.
– Den nya landelsanordningen kommer att bidra med väsentligt lägre utsläpp. Det här är en lönsam investering för miljön, säger Ingrid Hansson, pressansvarig på Stockholms Hamnar.
Hur lång tid kommer upprustningen att ta?
– Om bidraget blir beviljat så räknas projektet att ta ungefär två års tid, säger Ingrid Hansson.