Veronica Schultz är roslagsbon som jobbat större delen av sitt vuxna liv inom sjönäringen. Hon har haft yrken som servitris, kallskänka, kock, jungman, styrman, timmerman, matros, överstyrman, eldare och ångmaskinist innan hon blev SS Blidösunds första kvinnliga kapten.
Till SS Blidösund kom hon, som servitris redan som tjugotvååring. Sedan dess har båtarna följt henne genom livet. Trots sina resor runt jorden, och livets upp och nedgångar har hon alltid kommit tillbaka till skärgården.
Hon bor i ett hus i Bergshamra, på gården där hon föddes. Bryggan varifrån pappan körde sin färja och allting egentligen startade, syns från köksfönstret.
Från barnsben fick hon följa med sin pappa på färjan Bolm och köra byggmaterial och borra brunnar på öarna i skärgården.
– Där var jag med på somrarna. Det var nog där det började och det jag har haft som språngbräda.
In på SS Blidösund halkade hon lite som på ett bananskal. Hon jobbade som fritidsledare, var på en kurs och där hon hörde att rederiet sökte personal och nappade. Efter ett par år som servitris, kallskänka och kock gick hon ut på däck som matros.
Hon bestämde sig för att plugga till sjökapten. För att få ihop det antal timmar på däck som krävdes jobbade hon under flera år på finlandsbåt, men återkom till Blidösund under somrar och jular.
– Då jobbade man i två veckor och var ledig två. Det är ett himla pyssel att få ihop alla de sjötimmar man behöver för att komma in på utbildningen om man räknar på det.
Men Veronica var bestämd på att kaptensutbildningen var målet. Efter den och finlandsbåten åkte Veronica kors och tvärs i utländska vatten.
– Tiden har gått så fort, man blir 60 nästa år. När man tänker bakåt har man gjort mycket.
Åkt hela världen runt, inte på varenda ställe förstås, men från Göteborg till USA, Panamakanalen, Suezkanalen och hem. Åkt hela Söderhavet rakt över med båt. Det har varit en upplevelse som jag absolut inte ångrar. Man får ju sätta sig och skriva en bok snart.
Sin största båt jobbade hon på i Karibien. Den hade en besättning på 800 man och kunde ta 2 000 passagerare. Då jobbade hon fyra månader i sträck och var inte ledig en enda dag.
– Det vet jag inte om jag skulle orka idag. Jag kallade den ett slavskepp, men det var fantastiskt kul. Det är en särskild frihetskänslan när man åker iväg på båt, det är ju det.
Veronica beskriver att det blir en väldig sammanhållning mellan besättningen på en så stor båt. Att man fungerar i grupp är viktigt och mycket handlar om ett givande och tagande.
– På en båt måste man alltid lösa alla problem. Det går inte att kliva av, utan man måste vara lösningsorienterad. Det har varit väldigt positivt och lärorikt och sitter i en fortfarande.
Då var det inte så vanligt med kvinnliga besättningsmedlemmar, men Veronica tycker ändå att det fungerade väldigt bra och upplever inte att hon har behövt strida för kvinnans rätt hela tiden.
– På kryssningsbåtarna i Karibien till exempel, ville de ha kvinnliga befäl. Där var det inget konstigt. Här hemma bryr sig folk alltid om ålder, men där bryr de sig inte överhuvudtaget om sånt.
Sedan 2002, när hon slutade i Karibien, har hon jobbat heltid inom Blidösundsbolaget. Varit kapten och kört båt och jobbat med bokning och försäljning resten av tiden.
– Det är något särskilt med en ångmaskin och koleldat. Allting är ju så tyst, så hör man det pysande ljudet. Telegrafen som visar för de i maskinrummet hur de ska köra. Framåt eller lägga i backen. Jag kan inte göra någonting, utan man måste verkligen lita på de som är nere i maskinrummet. Det är hedrande att få köra en så gammal båt, man måste vara varsam och tänka på att den är över hundra år. Antingen så har man känslan för att köra och hur hon rör sig, eller så har man det inte.
Sedan ett par år jobbar hon på Siaröfortet som Blidösundsbolaget bemannar. I det gamla militärfortet finns ett museum där det ordnas guidade turer varje dag hela sommaren. Konferenser och vandrarhem, frukost, lunch och middag behöver roddas.
– Det är en hel apparat som ska funka hela tiden. I år har det varit jättemycket folk. Det är kul när det kan utvecklas. Det är som ett stillaliggande fartyg kan man säga.
Än kan hon inte slita sig från SS Blidösund och kommer att vara tillbaka som kapten lagom till julbordssäsongen.