Fartyget Sunnan är byggd på 60-talet och det enda fartyget i sitt slag som finns kvar i originalutförande. Blidösundsbolaget genomför nu en ombyggnation av fartyget, något som tidigare ägare kraftigt ifrågasätter.
Årsskiftet 2016/2017 sålde Hans Naess fartyget Sunnan till Blidösundsbolaget. Fartyget hade då genomgått en omfattande renovering och återställts till originalskick. Statens maritima och transporthistoriska museer hade också K-märkt fartyget.
– Dåvarande vd på Blidösundsbolaget, Göran Ahlqvist, tyckte det var roligt att den var k-märkt och garanterade att vårda den ömt. Han sade att de var tvungna att göra vissa ombyggnationer, men att han var mån om att behålla fartyget i det skick den var, säger Hans Naess.
Trots löftet har Sunnan lagts upp på Rindövarvet för att byggas om. Bland annat ska den övre salongen bli något mindre för passagerarna och den främre delen breddas för nya hytter.
– Den här ombyggnaden är nödvändig för att fartyget skall kunna fortsätta fungera i trafik. De hytter som nu byggs håller en modern standard som ger besättningen en bra arbetsmiljö och borgar för god nattvila. Om vi vill ha fartyget i fortsatt trafik så måste denna ombyggnad genomföras för att vi skall ha ett flytande kulturarv som faktiskt också går i aktiv trafik. Det är något vi sätter värde på och vi hoppas och tror att även våra passagerare gör det, säger Daniel Lindefors, operativ chef på Blidösundsbolaget.
Hans Naess tycker att Blidösundsbolaget agerar nonchalant.
– Det är sista fartyget byggt under 60-talet som har kvar sitt originalutseende. Att begå den typen av övergrepp på ett K-märkt fartyg känns väldigt nonchalant. Ska man göra hytter kan man väl använda utrymme som finns. För nästa generation kommer de här fartygen att vara gamla och då finns det inga kvar i original, säger Hans Naess.
Ett k-märkt fartyg är inte skyddat, däremot kan förändringar av fartygen göra att k-märkningen tas bort. Daniel Lindefors tror inte att det kommer att hända.
– Vi kan inte direkt se att det påverkar fartygets K-märkning då man generellt har accepterat förändringar som görs för att hålla en god säkerhet och arbetsmiljö men där fartygets ursprung ändå finns bevarat, säger Daniel Lindefors.
Blidösundsbolaget har sedan försäljningen av Sunnan bytt ägare och ingår sedan slutet av 2017 i koncernen Transdev. Fartyget går under högsäsong i trafik på Nord-sydlinjen och under lågsäsong i trafik i Mälaren.
Fakta/m/s Sunnan
Byggd: Östhammar 1968
Material: Lättmetall
Längd: 28.66
Bredd: 6.08
Passagerarfartyg
Hemmahamn: Stockholm