En ny rapport från länsstyrelsen visar på fortsatt försämring för de som vill använda kontanter. Särskilt i skärgården är problemen stora för både besökare och företagare.
Övergången från kontanter till digitala betalningar fortsätter. Det visaren ny rapport från länsstyrelsen. Utvecklingen är ett problem särskilt för äldre och för människor med funktionshinder. Att kunna betala räkningar över disk, ta ut kontanter eller för företag att hantera dagskassor ingår i det som kallas grundläggande betaltjänster. Regeringens mål är att alla ska kunna ta del av dessa tjänster, men i samtliga län i Sverige finns områden med stora brister. I Stockholms län är det skärgården som är hårdast drabbad med långa avstånd till uttagsautomater, banker och serviceboxar.
Länsstyrelsen upphandlar värdetransport av dagskassor till företag på öar där behov finns, men utanför högsäsong måste man själva hantera sina dagskassor. En resa till fastlandet kan ta en hel arbetsdag i anspråk och utgöra en säkerhetsrisk. Samtidigt har efterfrågan på att lämna dagskassor minskat. I år var det nio öar som erbjöds att lämna dagskassa till värdetransport.
– Det har varit många fler öar från början och handlat om mycket högre summor med fler hämtningar under högsäsong. Att mängden kontanter har minskat gör att många företag nu klarar av att hantera mängden kontanter själva, säger Rebecca Berlin, processledare för grundläggande betaltjänster på Länsstyrelsen Stockholm.
Martin Samuelsson, som driver Sandhamns kiosk, är en av de företagare som i år valt att hantera kontanterna själv, trots att man har möjlighet att lämna dagskassa på ön.
– Att skicka in kontanter går bra, men tidigare har det inte gått att få ut växelkassan på samma sätt. Därför har vi valt att lägga en arbetsdag på att själva åka till banken.
Martin Samuelsson delar länsstyrelsens bild av att kontanter minskar allt mer.
– När vi tog över kiosken för tio år sedan utgjorde kontantbetalningar kanske 70 procent, idag är det mindre än 30 procent.
Det finns inga planer på att sluta ta emot kontanter i kiosken, däremot kan det bli så att man kommer att börja begära jämna pengar. Kortbetalningar, som för några år sedan drogs med höga avgifter, är idag en bra lösning för kiosken.
– Kortavgifterna har minskat drastiskt i prissättning. Swish däremot tar tre kronor i avgift, därför har vi valt att sätta ett minsta belopp på 100 kronor för köp med Swish, säger Martin Samuelsson.