Trafikverket vill att totalt stoppförbud införs på hamnplanen vid Köpmanholms färjeläge. Det skulle innebära att lanthandeln kan få bomma igen.
– Ingen konsekvensanalys är gjord av myndigheten vilket är förvånande. De blev ålagda att göra en förra gången, säger affärsinnehavaren Jan Seling.
Jan Seling och Barbro Eriksson tog över Köpmanholms lanthandel förra året och har satsat med att även erbjuda vin och öl till lunchburgaren. De har försökt få till stånd en bättre parkeringslösning på den trånga platsen precis intill färjeläget men någon sådan har ännu inte stått att finna trots en dialog med Trafikverket.
– Vi vill lösa det här för vi ser att det är mycket bilar. Men ingen vill prata med oss. Vi är enda affären på ön och har en viktig position i samhället. Den kan inte ni bara slå igen.
Färjerederiet har nu lämnat en rapport till Trafikverket som i sin tur sammanställt en framställan till länsstyrelsen. I rapporten beskriver Färjerederiet trafiksituationen som ”akut och kaotisk samt farlig för gångtrafikanter” samt att lanthandelns nya inriktning på restaurang- och pubverksamhet är orsaken till stora framkomlighetsproblem, då besökare stannar längre. De parkerade bilarna hindrar av- och påkörning på färjan mellan Yxlan och Furusund. Färjerederiet rapporterar om kraftigt ökat antal fotgängare som rör sig till och från fordon som står uppställda på hamnplanen. ”Många av fotgängarna har förefallit vara berusade”.
– Vi har ingen restaurangverksamhet utan det är en grillkiosk med utomhusplatser. Vi har inte haft en enda gäst som inte kunnat ta sig över hamnplan på ett säkert sätt, säger Jan Seling.
I rapporten finns bilder bifogade som visar fordon uppställda framför färjebommen.
– Det är Färjerederiets egna kaos, som inte har något att göra med det här, men det är för att svärta ner oss gentemot länsstyrelsen. Det är kaos även om lanthandeln är stängd men det vill inte Färjerederiet kännas vid. Helt otroligt hur man väljer den nivån och skyller det på vårt utskänkningstillstånd. Det är samma grill sedan 2001. Nu serverar vi en öl till och har normala öppettider, inga pubkvällar, säger Jan Seling.
Han medger att det är trångt på platsen men poängterar att med pandemin ökade antalet besökare 2020-2021, och att varuleveranserna alltid sköts när färjan inte är inne vid färjeläget. Bilderna har tagits från färjans kommandobrygga när färjan är på väg från kajen.
– Våra leveranser backar in när färjan åkt. Då är det en död yta i 30 minuter innan färjan kommer tillbaka.
I framställan står också att färjan och bussen drabbats av förseningar till följd av framkomlighetsproblemen.
– Vi förser färjegubbarna med mat ibland, då är det bra att ha oss. Ibland får färjan vänta för att de ska få sina hamburgare. Då pratas det inte om förseningar. Då hjälper vi varandra, säger Jan Seling som efterfrågar en lösning genom dialog med Färjerederiet:
– De blottar inte sina egna problem utan skyller allt på lanthandeln. Merkurius (färjan) har fått massa anmälningar. Den är för stor för ändamålet.
I framställan är hela vägbanan på hamnplanen kring lanthandeln inringad i rött. En del av vägområdet ägs av Trafikverket, en annan är privat men myndigheten menar att den är att betrakta som en del av vägområdet, då de bland annat sköter underhållet där.
Trafikverket föreslår att de nya reglerna ska gälla från 1 juni i år. De skriver att parkering finns i Furusund.
– Den tycker jag är bra. Det tar två timmar att köpa ett paket mjölk för den som bor på Yxlan. Om det blir p-förbud så får vi slå igen. Då kan inte transporterna komma hit, ingen kan kliva ur bilen här. Yxlan är 1,5 mil långt, det här är enda affären på hela ön och den har funnits i över 20 år. För bygden blir det kaosartat, säger Jan Seling.
Skärgården har sökt Trafikverket för en kommentar.