”Lilla gumman, du borde ha sett dig för”. Det var orden Annelie Isberg fick från färjepersonalen då hennes bil fastnade mellan Rindöfärjan och kajen. Trots att Annelie inte gjorde fel får hon stå för merparten av kostnaderna. Och fler än hon har råkat illa ut.
Det var kvällen den 11 december 2013 som Annelie Isberg var på väg hem till Skarpö på färjan, med bilen full av klappar, julmat, liksom dottern, och stod som första bil att köra av. När färjan kom till Rindö öppnades grindarna, lamporna skiftade till grönt och Annelie började köra av. Men samtidigt släppte färjan taget om färjeläget och backade ut. Bilens hjul for ner i glappet mellan kaj och färja med en smäll.
– Först ser jag bara att landgången inte är där längre, och blir stel av skräck. Sedan måste landgången ha lyft upp mig och kört fram. Då kör jag, varvid bilen faller ner på kajen och det blir ytterligare en hård smäll, berättar Annelie Isberg och fortsätter:
– Det var jätteläskigt, fruktansvärt, vi kunde ha dött, hann jag tänka.
Annelie lyckas stanna bilen för att ta sig tillbaka upp på färjan och få kontakt med befälhavaren.
– De försökte åka iväg med färjan, men jag hann på. Men personalen var väldigt otrevliga, berättar Annelie Isberg.
Bland annat fick sonen, som väntade på Vaxholmssidan, av färjepersonalen höra att hans mamma borde ”se sig för lite bättre”. Hela händelsen gav en rejäl chock:
– Jag gick i krisbehandlingsterapi tio gånger efter olyckan och mådde väldigt dåligt. Jullovet var förstört. Jag hyrde en bil men vågade knappt köra den. Det kändes inte som om jag styrde över min egen säkerhet och tordes inte åka ensam i bilen, fortsätter Annelie Isberg.
Kammarkollegiet har beslutat om ersättning för olyckan med 8 600 kronor. Betydligt mindre än de kostnader Annelie Isberg haft. Någon ersättning för chocken och den kränkande behandlingen från färjans personal blev det heller inte.
– Bara hyrbilen gick på 20 000 kronor, eftersom bilen var på verkstad över julledigheterna, säger Annelie Isberg.
Kammarkollegiet menar att det inte är skäligt att ha bilen på verkstad i 45 dagar, och betalar enbart för hyrbil under 14 dagar, trots att Annelie begärt omprövning.
– Jag trodde inte det var sant, det är normalt att en verkstad stänger över jul, sedan skulle de ha tag i delar vilket tar tid. Det är så extremt dåligt skött så man tror det är ett skämt. Jag har inte gjort något fel, utan körde av när de visade grönt ljus och hade öppnat grindarna.
Annelie är inte den enda som drabbats. I somras åkte Gustavsbergsbon Danijel Tomic med familj till Vaxholm för att äta middag och fira skolavslutningen. Han var näst sista bil att åka av färjan i Vaxholm när rampen plötsligt lyfte, med bilen hängande i luften:
– Vi känner att bilen står och väger på rampen. Min dotter och fru blev livrädda. Sedan släpps vi ner med en smäll på backen. Jag lyckas få i ettan och köra bort en bit på kajen så jag kan gå tillbaka ombord. Då ser jag att kaptenen börjar fylla på med bilar och åker iväg. Ingen kom ut och frågade om det gick bra och vad som hade hänt, berättar Danijel Tomic.
Skadorna på bilen blev omfattande och först i förra veckan fick han hämta ut bilen från verkstaden. Dröjsmålet handlar bland annat om att verkstäderna var fullbokade och hade semesterstängt, liksom att Danijels bil hann få körförbud under tiden den stod på verkstan.
– Det dröjde 45 dagar innan jag ens fick lämna in bilen, men jag fick ingen hyrbil, ingen erbjöd oss något, säger Danijel Tomic som dock har fått alla kostnader för lagningen av bilen betalda av Trafikverket.