I lördags förra veckan infördes krav på ID-kontroll av passagerare som reser till och från Sverige. Anledningen är de ökade flyktingströmmarna i Europa.
Regeringens beslut om krav på ID-kontroll på vissa passagerarfärjor började gälla i lördags. Enligt Ingrid Cherfils, chef för sjö- och luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen, är det delvis rederiernas erfarenheter av situationen som ligger bakom beslutet. Nämligen att uppgifter om passagerare inte alltid har stämt överens med verkligheten:
– Redarna har redan infört ID-kontroller själva och gör ett väldigt bra jobb i dag. Det finns ett bra samarbete mellan redarna och berörda myndigheter, säger hon.
Kravet på ID-kontroll innebär att passagerare som reser med passagerarfartyg har en giltig ID-handling med fotografi. Kravet gäller passagerarfartyg på resor mer än 20 nautiska mil. Kontrollen ska ske om rederiet och befälhavaren på fartyget anser att det finns skäl att anta att uppgifter som lämnas av passagerare inte stämmer.
– Det innebär att inför varje rutt ska befälhavaren göra bedömningen om det behövs en ID-kontroll, säger Ingrid Cherfils.
Det handlar dock inte om gränskontroll:
– Nej, det är enbart en sjösäkerhetsfråga, att rederierna ska kunna följa reglerna för registrering av passagerare, vid händelse av en eventuell sjöräddningsinsats, fortsätter Ingrid Cherfils.
De nya kraven är dock gammal skåpmat för rederierna i Stockholm. Johanna Boijer Svahnström på Viking Line säger:
– Vi har alltid krävt ID-handling, sedan gör vi stickprov i de olika hamnarna. Vi har 200 olika nationaliteter som åker med oss. Alla är hjärtligt välkomna, vi gör ingen skillnad i nationalitet, men alla ska ha ID, säger hon och svarar så här på frågan om säkerhetsläget i Europa har påverkat verksamheten:
– Vi har säkerhetsövningar varje vecka, precis som förut, men det är klart att man är mer vaksam.
Även för Birka Line är läget oförändrat:
– Vi har kollat ID på alla våra passagerare sedan många år tillbaka, så vi fortsätter som vanligt, säger pressansvarige Marie Malmros.
Liksom Silja Line, där talespersonen för säkerhet och miljö, Hans Friberg konstaterar:
– Vi jobbar som vi alltid har gjort, ID-kontrollen sker med stickprovskontroller. Dels för åldersgränsen och dels för att ha en så pass korrekt passagerarlista som möjligt. Visar stickprovskontrollerna att många lämnat felaktiga uppgifter så utökas kontrollen. Det skulle kunna innebära 100-procentiga kontroller.