Vid årsskiftet höjs farledsavgiften med åtta procent. Samtidigt skjuts den nya avgiftsmodellen framåt ett år. Representanter från sjöfarten är kritiska.
– Det känns som att de inte lyssnat på oss så bra, säger Henrik Cars, vd för TRSM.
Från och med den 1 januari 2017 höjer Sjöfartsverket farledsavgiften med åtta procent. Även lotsavgiften höjs med fem procent. Det blir första gången på femton år som verket höjer farledsavgiften.
– Det är framräknat på vad vi behöver för att få vår ekonomi i balans, säger Ove Eriksson, direktör på affärsavdelningen vid Sjöfartsverket.
Inför höstens budgetproposition blev det klart att Sjöfartsverket inte blivit beviljat något extra anslag inför 2017. Mellan 2014 och 2016 fick verket 300 miljoner kronor extra om året för att bland annat stärka myndighetens ekonomiska ställning. Eftersom den extra kosingen uteblir är en höjning av både farleds- och lotsavgiften nödvändig, menar Ove Eriksson.
I samband med årsskiftet skulle också en ny avgiftsmodell för farleds- och lotsavgifterna ha tagits i bruk. Bland annat skulle den nya modellen innehålla ett miljöindex, vilket skulle ge fartyg som är miljöcertifierade en rabatt. Men ikraftträdandet får vänta fram till nästa år.
– Vi väntar fortfarande på en notifiering från EU. Det har tagit längre tid än vad vi räknade med. Därför har vi ändrat så att modellen sätter igång 2018 istället, säger Ove Eriksson.
Från näringen inom sjöfarten är man negativ till såväl den nya avgiftsmodellen som de höjda avgifterna.
– Vi är för ett miljösystem. Men med det nya systemet känns det som att vi straffas, säger Henrik Cars.
Enligt hans beräkningar skulle den nya avgiftsmodellen innebära betydande kostnadsökningar.
– Kostnaderna skulle öka med ett hundra procent. Det känns fel när man ändrar förutsättningarna så pass mycket, säger Cars.
Han menar att Sjöfartsverket lyssnat mycket lite på vad branschen har att säga om avgiftsmodellen.
– Man säger att sjövägen är miljövägen. Nu känns det precis tvärt om.
Under det kommande året hoppas Cars att näringarna inom sjöfarten gemensamt kan uppvakta Sjöfartsverket för att dela med sig av sin syn i frågan om avgiftsmodellen.
Trots kritiken menar Henrik Gustafsson, politiskt sakkunnig för infrastrukturministern Anna Johansson (S), att avgifterna är nödvändiga för att Sjöfartsverket ska gå runt ekonomiskt. Han tror inte heller att avgifterna kommer påverka sjöfartens ställning i Sverige.
– Jag tror att sjöfarten har ljusa framtidsutsikter i Sverige. Transportkapaciteten på vatten är god. Många nya internationella miljöregler för sjöfarten har kommit på plats de senaste åren och mer är på väg. Det gör sjöfarten till ett bättre transportsätt, säger Henrik Gustafsson.