Värmdös förslag till havs– och kustplan får hård kritik i många yttranden. Det är främst privatpersoner, lokala föreningar och båtklubbar som är kritiska.
En vanligt förekommande kritik mot den blivande planen riktar in sig på en mening under rubriken Grunda havsvikar:
“I särskild skyddsvärda vikar bör båttrafik och ankring i områden grundare än 6 meter förbjudas.”
En annan återkommande kritik är den som framförs i ett yttrande av en grupp företagare på Svartsö: att ”planförslaget fokuserar mer på bevarande och införande av restriktioner än på stöd till utveckling av ön.”
– Vi hade förhoppningar att planen skulle peka på möjligheter för skärgården, men i stället gör den det svårare att bo och bygga i skärgården, säger Olle Wallin, en av ägarna till Skärgårdshotellet på Svartsö.
Sammanlagt finns det ett halvt dussin yttranden från företag, föreningar och privatpersoner på Svartsö som är mer eller mindre kritiska till havs- och kustplanen.
Av de 162 yttranden som Skärgården granskat manuellt och med hjälp av körningar i AI-programmet ChatGPT är 113 starkt negativa, helt eller delvis kritiska eller oroliga över förslaget till havs- och kustplanen.
Enligt Jasmin Farid (M), andre vice ordförande kommunstyrelsens planutskott, har hon aldrig sett ett så stort engagemang i en fråga bland medborgare och inte heller så mycket kritik.
Fredrik Zetterberg, gruppledare i Skärgårdspartiet, talar om en ”massiv kritik” mot ett förslag som hans anser är svårtolkat och illa genomtänkt
Det är främst privatpersoner, lokala föreningar och båtklubbar som är kritiska i sina yttranden medan till exempel länsstyrelsen, Region Stockholm och Stockholms universitets Östersjöcentrum är till övervägande del är positiva.
Båtklubbarna är särskilt kritiska mot planens förslag att förbjuda båttrafik i grunda vågskyddade områden och havsvikar.
Här har Moderaterna spelat en roll: partiet har varit i kontakt med många båtklubbar i de utpekade områdena. Partiet har också lagt ut sin kritik och sitt yttrande på hemsidan, så att den som vill kan låna formuleringar och argument.
Kristina Lång (C), ordförande i planutskottet, liknar det vid en kampanj.
Oppositionsrådet Deshira Flankör (M) svarar att hon och hennes partikamrater företräder kommuninvånarna och att det är deras uppgift att informera värmdöborna om sådant som kan komma att påverka deras vardag.
Det finns även lokala föreningar som är mer positiva till havs- och kustplanen.
Nilla Söderqvist på Nämdö har deltagit i arbetet med Nämdö Green Archipelagos (NGAs), Skärgårdens Intresseföreningars Kontaktorganisations (SIKOs) och Nämdö Hembygdsföreningens yttranden. Gemensamt för dessa yttranden är att de i grunden är positiva till planen, men med en rad förbehåll.
– Vi har skrivit våra yttranden i en positiv anda, även om vi också har kritik, säger Nilla Söderqvist.
– Det är lätt att såga hela planen bara för att man är kritisk till enskilda delar.
Fakta/Värmdös havs- och kustplan
• En tredjedel av Stockholms skärgård ligger i Värmdö kommun som har ca 300 mil strandlinje och 10 000 öar.
• Syftet med havs- och kustplanen är att skapa en hållbar mark- och vattenanvändning som kan bidra till en levande skärgård. Planen ska vara vägledande vid planering, tillstånds- samt lovgivning.
• Planen var ute på samråd 29 maj till 10 september 2023.
• Nu ska förslaget göras om och kompletteras utifrån de synpunkter som kommit in för att sedan gå ut på ny granskning där myndigheter och medborgare än en gång får ha synpunkter.
• Målet är att ha en färdig och antagen havs- och kustplan under vintern 2024. Källa: Värmdö kommun
”Berättigad kritik om havsvikarna”
Kristina Lång (C), ordförande i planutskottet, håller med om att processen att ta fram havs– och kustplanen kunde fungerat bättre, men menar samtidigt att kritiken mot förslaget är överdriven.
Av de 162 yttranden som Skärgården granskat är 113 kritiska eller oroliga över förslaget. Hur ser du på det?
– Samrådet går ju ut på att medborgarna ska få komma med sina synpunkter. Det har de nu gjort. Och där det finns otydligheter får vi helt enkelt ta till oss av synpunkterna och bli tydligare.
Hur stor påverkan på svaren i yttrandena tror du att Moderaterna haft?
– Det är klart att om man ringer runt till alla båtklubbar med skrämselpropaganda, så självklart påverkar det. Man kan också konstatera att många svar är lika Moderaternas yttrande.
Skärgårdspartiet anser att förslaget är illa genomtänkt och svårtolkat.
– Jag är helt ödmjuk inför att det kan finnas otydligheter i planen. Och vi hade kanske kunnat förankra den bättre hos de andra partierna. Samtidigt har vi haft workshops, planen har tagits upp i Skärgårdsrådet, vi haft kartor på webben, vi har bjudit in medborgare och föreningar att komma med synpunkter under tiden som vi tagit fram samrådshandlingen.
En vanligt förekommande kritik mot planen riktar in sig på meningen: “I särskild skyddsvärda vikar bör båttrafik och ankring i områden grundare än sex meter förbjudas.” Vilka vikar gäller det och hur stor andel av dem?
– Det en berättigad kritik. Den skrivningen går att misstolka. Givetvis har vi inget intresse av att förbjuda båttrafik eller ankring rent generellt i grunda vikar. Vi behöver tydligare specificera vilka vikar som är särskilt skyddsvärda.
Räcker det inte med strandskyddslagen, som redan i dag reglerar alla kust– och vattenområden i hela Sverige?
– En havs- och kustplan är inte bara för att tala om vad som ska skyddas, utan även vad som ska utvecklas. Syftet med planen är inte att skapa något slags Skansen i skärgården.
Men det är ju en del av kritiken att planen handlar mer om bevarande än utveckling.
– Vi gör ju en plan för ett område med många riksintressen. Det skapar begräsningar i vårt arbete. Men jag tar med mig den kritiken, också. Ett viktigt syfte med havs- och kustplanen är ju hur vi ska kunna skapa utveckling samtidigt som vi värnar om havsmiljön.