Vem har ansvaret för Tynningöbornas säkerhet? Den frågan har aktualiserats på ön efter branden härom veckan då ett fritidshus brann ner till grunden, och insatstiden för brandkåren blev mer än en timme. I maj hände samma sak, och nyligen då en Tynningöbo fick symptom på hjärtinfarkt, var det återigen problem att få ut räddningstjänsten till ön.
Nu höjs uppretade röster från Tynningö mot de kraftigt ökade insatstiderna sedan Tynningöfärjan övergick i statlig regi för ett år sen. I flera mejl som Skärgården tagit emot uttrycker en rad Tynningöbor oro över att någonting allvarligt snart riskerar att hända.
I maj brann ett hus på Tynningö, liksom ytterligare ett hus nyligen, några veckor före jul. I båda fallen var insatstiden lång då räddningstjänsten tvingades ringa in Rindöfärjan för att köra över brandkåren från Vaxholm. Tidigare har Tynningöfärjans besättning haft jour för att kunna hämta eventuella utryckningsfordon från Värmdö på Lagnösidan. Vilket är betydligt snabbare än att köra färjan från Vaxholm. Men numera har bara Rindöfärjan jour då Tynningöfärjans tidtabell inte löper nattetid.
Nyligen inträffade en incident som ytterligare spär på kritiken. När anhöriga till en Tynningöbo som drabbades av hjärtinfarktsymptom larmade 112 gavs beskedet att färjan larmats, men inte gick att få tag på. Snart fick den anhöriga dock veta att en helikopter istället skickats till ön. Tynningöbon klarade sig välbehållen.
– Det här känns otryggt. Vi vill få hjälp att påverka Trafikverket att ändra jourtjänsten så att vår normala färja har jour och inte som nu att Rindöfärjan skall ha jour för utryckning vilket bevisligen funkar dåligt, säger Tynningöbon Jan Philipsson.
Enligt uppgifter till Skärgården så var dessutom Rindö och Skarpö utan färja under drygt fyra timmar den aktuella brandnatten nyligen. Vilket även har fått flera Rindöbor att kritisera upplägget och menar att om något hade hänt på Rindö eller Skarpö så hade räddningstjänsten inte kunnat komma till öarna.
Men Pelle Rytterlund, avdelningschef på Storstockholms brandförsvar menar att boende på öar inte kan förvänta sig samma service som boende i stan.
– Man har ett stort eget ansvar och kan inte förvänta sig samma skydd. Om vi skulle ta de här miljonerna det skulle kosta att hålla Trafikverkets färjor i beredskap är frågan var i vår verksamhet vi skulle tvingas skära ner, säger han.
Alla myndigheter är skyldiga att kostnadsfritt hjälpa brandförsvaret att ta sig dit de behöver, om de har möjlighet. Brandförsvaret har som ett led i detta bett Trafikverket att förlägga Tynningöfärjan på Lagnösidan i framtiden, eftersom Rindöfärjan inte kommer i land på Tynningö då Tynningöfärjan ligger där, som i dag. Det är också Trafikverkets avsikt.
– Med dagens förutsättningar följer vi lagen om skydd mot olyckor gällande Tynningö. Den innebär att kunna ge ett likvärdigt skydd, men likvärdigt i det här fallet kan inte jämföras med städer utan andra öar. Det bästa scenariot är att olyckor inte händer, att den enskilde gör ett bra förebyggande arbete. Ett brandvärn på ön skulle kunna vara realistiskt men det innebär att omfördela våra resurser. Det är heller inte så enkelt.