Bra kollektivtrafik står högt på öbornas önskelista och i vissa fall är själva resan målet. Följ med ombord på M/S Riddarfjärden som blivit en samlingspunkt för många fastboende i Blidöskärgården.
Det är några få plusgrader i luften och de huttrande resenärer som väntar på Furusunds ångbåtsbrygga bjuds på ömsom regn och ömsom sol.
– Typiskt aprilväder, säger någon.
På andra sidan farleden syns äntligen Blidösundsbolagets fartyg M/S Riddarfjärden lägga ut från Köpmanholms ångbåtsbrygga och sätta kurs mot Furusund.
I första hand upprätthåller det 80-åriga fartyget landstingets reguljära kollektivtrafik till sjöss i norra skärgården under vintern. När hon sattes in på linjen Hemmarö – Rödlöga för tre säsonger sedan upptäckte snart de boende längs traden att fartyget har fler förtjänster än så. Riddarfjärden är ett av kollektivtrafikens få fartyg som är utrustat med ett riktigt restaurangkök.
– Det är en extrabonus för alla på öarna. Där finns inga restauranger under vintern men vi hämtar folk vid deras ångbåtsbryggor och sen kör vi hem dem igen, säger Joel Nordstedt, befälhavare på Riddarfjärden.
Under de tre dagliga morgonturerna är det främst skolbarn, arbetspendlare och deltidsboenden som åker med. Då klarar Joel Nordstedt och matrosen Erik Sjöberg själva arbetet ombord men när det blir dags för fredagens kvällsturer utökas arbetsstyrkan med ett kafébiträde och en kock.
I salongen på övre däck finns fortfarande en del lediga platser men i matsalen på däcket under är de flesta bord upptagna av middagsgäster. Från byssan akteröver strömmar kulinariska dofter som kittlar smaklökarna. Klirr och glada skratt hörs från salongen och stämningen är hjärtlig och uppsluppen.
– För oss i skärgården är det här ett sätt att kunna träffa folk från grannöarna under trevliga former, säger Björn Svensson från Yxlan som fortsätter:
– Det är mysigt att åka runt så här och prata och ha trevligt. Man träffar nya vänner och dessutom har de väldigt god mat.
Varje fredagstur lagas och serveras middag till ett 70-tal personer. Att menyn är uppskattad kan kocken Sven Wennerberg bekräfta.
– I dag serverar vi lammgulasch men den tog slut. Därefter serverade vi varmrökt lax med skagenröra. Den tog också slut så nu är det silltallrik som gäller, säger han.
– I början hoppades vi att folk skulle upptäcka och gilla båten. Det gjorde de och antalet passagerare har eskalerat kraftigt, säger Erik Sjöberg.
Turerna med M/S Riddarfjärden har blivit så populära att beläggning ombord är lika bra som på de folktäta sandhamnstraderna.
I förra veckan gick säsongens sista fredagstur och många
boende från Blidö, Furusund, Yxlan, Gräskö, Östernäs och Söderöra passade på att följa med. En av dem var Marie Österman från Furusund.
– Den här turen ger alla på öarna en chans att ses, säger hon.
Ett av borden i matsalen har intagits av ett uppsluppet sällskap från Gräskö.
– Det här är jättemysigt. Jag åker en middagstur någon gång varje år och två dagar i veckan som vanlig passagerare när jag ska iland, säger Britta Thalin Larsson från Lilla Gräskö.
Även Sven Österman, Gräskö, hör till de återkommande middagsgästerna.
– Vi brukar ofta vara ett stort gäng från ön, kanske tio personer, säger han och fortsätter:
– I januari när båten började gå var det så mörkt att man inte såg någonting. Det är roligare nu när ljuset har kommit.
Och utsikten från middagsborden är sannerligen inget att klaga på. Där M/S Riddarfjärden kryssar fram mellan öarna i solnedgången lyfter stora flog med alfågel och ejdern syns leka alldeles utanför fönsterventilerna.
Medan skymningen faller och stämningen stiger i salongerna närmar sig fartyget Östernäs brygga där ett 50-tal passagerare väntar på vidare transport till Gräskö, Norröra och Söderöra. Några timmar senare har Riddarfjärden avverkat distanserna mellan samtliga bryggor och går mot Furusund där man har natthamn.
Att turerna med Riddarfjärden är av betydelse för ö-bornas umgänge och trevnad råder det ingen tvekan om. Hur länge Riddarfjärden får fortsätta på traden är mer osäkert. På landstingets Trafikförvaltning finns planer på att beställa ett nytt fartyg som ska klara isarna bättre än vad Riddarfjärden gör men Joel Nordstedt tycker att fartyget även fixar det uppgiften bra.
– I år var det i alla fall lite isvinter så hon fick bekänna färg. Som mest var det 15 – 20 centimeter, det gick sakta men hon makade sig fram, säger han.
Blir landstingets planer verklighet kan det nya fartyget levereras 2018 och vad som då ska hända med M/S Riddarfjärden är oklart. Om öborna i norra skärgården själva får bestämma lär fartyget fortsätta att plöja farvattnen mellan Furusund, Östernäs och Söderöra. I alla fall på fredagskvällarna.